Článek
Život bez dobíjecích článků si dnes už nikdo nedokáže představit – staly se nerozlučným společníkem člověka. Najdou se v hračkách, mobilech, tabletech, přenosných rádiích, fotoaparátech, ale i v elektrických kartáčcích na zuby. Také ovšem stále častěji v elektromobilech či v obrovských úložištích energie.
Například loni byla v New Yorku povolena stavba bateriového úložiště, které dokáže poskytnout elektřinu čtvrt milionu domácností po dobu osmi hodin, uvádí agentura Bloomberg. V dubnu minulého roku ale podobné úložiště v Arizoně začalo hořet. Vyšetřovací komise se měsíce obávala znovuvzplanutí.
Poptávka navzdory tomu stále roste, hlavně díky stoupající oblibě obnovitelných zdrojů. Akumulátory se stávají nezbytností pro boj s klimatickou změnou. Energie se musí skladovat na nadcházející noc nebo případně na bezvětrný den a pole baterií řeší jeden z hlavních problémů obnovitelných zdrojů, které nejsou schopny elektrickou energii dodávat nepřetržitě jako elektrárny na fosilní paliva či jaderné elektrárny. Agentura Bloomberg proto očekává, že poptávka po obřích bateriích vzroste na konci dvacátých let více než sedmkrát.
Požár, který se vrací a nepřestává
S tím, jak stoupá využívání baterií, bude častěji docházet i k chybám a nehodám. Právě požáry, které se začínají množit, se ukazují být velkým problémem baterií. Velmi složitě se musí hasit a ani po úspěšném zlikvidování ohně není vyhráno. Baterie se dokáže samovznítit i několik hodin poté, co byla uhašena.
Za samovznícení může řetězová reakce, která vzniká uvnitř baterií a může trvat hodiny až dny, než vyhasne. Elektromobily se proto musí i po uhašení minimálně 24 hodin střežit a držet mimo dosah dalších hořlavých předmětů.
Tuto zkušenost udělali i rakouští hasiči v listopadu minulého roku, když hasili elektromobil značky Tesla několik hodin oproti běžným několika minutám. V Nizozemsku dokonce ponořili vůz na 24 hodin do vodní nádrže. Český hasičský sbor se také již učí, jak nakládat s hořícím elektromobilem a jeho baterií.
„Elektromobily a efektivní zásah v případě dopravních nehod jsou tématem průběžné odborné přípravy jednotek i jednorázových seminářů pro výjezdové hasiče,“ uvedla mluvčí Hasičského záchranného sboru Nicole Studená.
I jedna z milionu je příliš
S požáry baterií mají neblahé zkušenosti také v Jižní Koreji, která je třetím největším výrobcem baterií na světě. Za poslední dva roky zde vzniklo 23 ohňů spojených s bateriemi, tamní vláda proto přišla s tvrdšími bezpečnostními normami a častějšími kontrolami. Jihokorejský průmysl s bateriemi znatelně ochladl a teprve se čeká na jeho vzpamatování.
Jihokorejské vyšetřovací komise došly k názoru, že za většinu požárů může lidská chyba, především špatná instalace baterií a špatné zacházení. Chyba ve výrobě se vyskytuje v jedné z milionu vyrobených baterií. Na první pohled se to zdá jako malá pravděpodobnost, ale s rostoucím odběrem baterií se musí výrobci zaměřit i na odstranění těchto málo se vyskytujících chyb, které mohou ohrozit své vlastníky, píše agentura.
Nové technologie s novými riziky
„Jedná se o porodní bolesti nových technologií a celého nového průmyslového odvětví. Před pár lety jsme ani neměli baterie, které by byly zapojeny do sítě,“ uvedl pro Bloomberg Daniel Kammen, předseda skupiny pro energii a zdroje na Kalifornské univerzitě v Berkeley.