Hlavní obsah

Odvézt tranzitní dopravu z centra Litoměřic má chystaný přivaděč k zóně Prosmyky

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Litoměřice se dočkají odvedení tranzitní dopravy z centra města. Ústecký kraj schválil záměr stavby přivaděče k průmyslové zóně Prosmyky. Nová komunikace má vést podél železniční trati.

Článek

Obchvat Litoměřic odvede dopravu mimo přetíženou ulici Na Valech v centru města. „Je to pro nás strategická stavba, která uleví provozu ve středu města,“ řekla mluvčí litoměřické radnice Eva Břeňová. Cílem stavby je přenesení dopravní zátěže ve směru od Lovosic a dálnice D8 z centra města. Průtah nyní vede středem Litoměřic, což negativně ovlivňuje životní prostředí a dopravně bezpečnostní situaci.

Investorem stavby na silnici II/247 je Ústecký kraj. Zastupitelé v pondělí schválili investiční záměr. Trasa obchvatu, který je v souladu s územním plánem města, je celá umístěna v katastrálním území Litoměřic. V současnosti se vykupují pozemky pod navrhovanou komunikací a jedná se o výkupech garáží.

První část přivaděče Prosmyky je v provozu už několik let, a to včetně nového mostu přes řeku Labe. Silnice naváže na most generála Chábery a přes okružní křižovatku povede podél železniční trati Lovosice-Litoměřice-Česká Lípa. Trasa bude co nejblíže trati tak, aby přilehlé zahrádky u rodinných domů byly zabrány co nejméně. Železniční trať bude kvůli obchvatu v části přeložena, aby vznikl prostor pro komunikaci mezi tratí a hřbitovem.

Stavba se připravuje od roku 2000, kdy začaly projekční práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí. První část byla dokončena koncem roku 2009 mostem Generála Chábery a okružní křižovatkou v ulici Žernosecká. V době povodní se jedná o strategické spojení přes Labe pro podstatnou část území kraje. Dokončení druhé etapy stavby podle záměru přispěje k zajištění dopravní obslužnosti severní části města, kde bydlí dvě třetiny obyvatel, a k odlehčení průjezdu vnitřního okruhu městem, která vede hustě obydlenou částí města, ulicemi Žernosecká, Mrázova a Na Valech. Po dokončení stavby se zvýší bezpečnost dopravy v historické části města, kde podle posledního sčítání dopravy z roku 2016 jezdí denně 11.400 až 13.400 aut. V ulicí Na Valech je okresní soud, hrad, kulturní středisko nebo gymnázium.

Náklady na stavbu se původně odhadovaly na více než 400 milionů korun. Odhadované zvýšení celkových nákladů akce s ohledem na současnou situaci je kolem 40 procent, počítá se s využitím evropských dotací. Zpracování projektové dokumentace je nyní přerušeno do vyřešení majetkoprávních vztahů.

Doporučované