Článek
Rekonstrukce Champs-Élysées má podle starostky Paříže Anne Hidalgové proměnit téměř dva kilometry dlouhou třídu v „mimořádnou zahradu“. Město ovšem k úpravám Elysejských polí přistoupí až poté, co se Paříží přeženou olympijské hry, naplánované na rok 2024.
Výbor za Champs-Élysées se o přestavbu pokouší od roku 2018, návrhy čerstvě schváleného projektu jsou známy od roku 2019. „Legendární avenue ztratila za posledních třicet let svůj lesk. Postupně se vyprázdnila od Pařížanů a byla zasažena několika krizemi, jako jsou žluté vesty či stávky,“ uvedli členové výboru v prohlášení.
Samotná avenue je podle prezidenta výboru Jeana-Noëla Reinhardta jednou z nejkrásnějších na světě. „Ovšem my, co tu pracujeme každý den, si tím ale nejsme tak jisti.“ Na třídě sice přibývá lidí a obchodů, Francouzům se ale jeví jako zničená.
Výbor vedl veřejné diskuse, co by se s ulicí mělo stát. Schválený projekt zahrnuje zúžení silnic o polovinu, druhá půle se má změnit na korza: chodníky a trávníky plné květin a stromů. Stromy mají současně zlepšit kvalitu vzduchu v srdci města.
Ráj na zemi?
Champs-Élysées je francouzský název označující ráj v řecké mytologii – Elysium. Původně šlo o kombinaci bažin a zahrad.
Zahradník krále Ludvíka XIV. André Le Nôtre jako první navrhl širokou promenádu, která byla ohraničena z každé strany dvěma řadami jilmů. Tenkrát se ulice nazývala Grand Cours. Přejmenována byla až v roce 1709. Současně byla také rozšířena. V té době se stala velmi populární – Pařížané se sem vydávali na procházky a pikniky.
Na avenue se slavil konec nacistické okupace v roce 1944 i vítězství ve fotbalových šampionátech. Její sláva ale vybledla. Vyhýbají se jí zejména obyvatelé Paříže.
Dnes je známá zejména díky drahým kavárnám, luxusním obchodům a showroomům automobilek. Každý rok 14. července se zde také koná významný průvod u příležitosti dobytí Bastily (1789).
Před covidovou krizí počítal architekt Philippe Chiambaretta, jehož firma PCA-Stream plány rekonstrukce navrhla, se sto tisíci chodci denně. Šlo o 72 procent turistů a 22 procent zaměstnanců z okolí.
The architect Philippe Chiambaretta presented his program to rethink the #ChampsElysées in France. Key motto: leave space for #pedestrians on the most beautiful avenue in the #world.
— Jean Paul Brice Affana✨ (@jpbrice) April 10, 2019
Here is what the Champs-Élysées could look like in 2024: https://t.co/5l0LzBCvgb#Paris #UFGC19 pic.twitter.com/zVvMFvgI7d
Dálnice v srdci města
Nyní projede na osmiproudové silnici po Champs-Élysées za hodinu kolem 3 tisíc aut. Architekt Chiambaretta dohledal, že avenue znečišťuje ovzduší víc než hlavní okruh kolem města, tzv. périphérique.
Champs-Élysées tak podle architekta ztělesňuje problémy měst po světě: znečištění, automobily, turismus a konzum. Podle něj se musí přetransformovat v „ekologičtější, chtěnější a inkluzivnější“ místo.
Plán také počítá s opravou Place de la Concorde, největšího náměstí v Paříži. To je teď pro vedení města hlavní prioritou, protože má být opraveno ještě před olympiádou. Champs-Élysées by měla být zrekonstruována až kolem roku 2030.
Starostka Anne Hidalgová uvedla pro noviny Le Journal du Dimanche, že se jedná o jeden z projektů ze série oprav města „před a po roce 2024“. Proměna se bude týkat i okolí Eiffelovy věže, stane se z něj „mimořádný park v srdci města“.