Článek
Šest tisíc Čechů loni prožilo během několika měsíců skok z naděje do zklamání.
Majitelům aut značky Škoda, Volkswagen nebo Audi soud nejprve na jaře přiznal odškodnění – celkově v řádu mnoha set milionů – za to, že si koupili auta patřící do známého případu s názvem Dieselgate, u nichž automobilka Volkswagen podváděla s měřením emisí.
Už na podzim je však jiný soud vrátil na zem: verdiktem, že způsob, jakým o peníze žalují, není možný.
Takže spor teď míří ve formě dovolání k Nejvyššímu soudu. „Čekáme, že se rozhodne během letošního roku,“ řekl Seznamu František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která řidiče zastupuje.
Nejdříve prohra, pak úspěch VW
Žalující Čechy zastřešuje firma Safe Diesel, která nezastírá, že jí jde i o byznys: z vysouzeného odškodnění jí majitelé vozů zaplatí 25 procent. Safe Diesel podala už žaloby v několika vlnách, dohromady v nich vystupuje už zmíněných šest tisíc majitelů aut a ve hře je odškodnění ve výši kolem 880 milionů korun.
V Česku jezdí 165 tisíc aut, do nichž koncern nahrával speciální program, který rozpoznal, kdy je auto na laboratorních testech emisí, aby vyhovělo přísným předpisům při uvádění na trhu. V běžném provozu se pak tento software vypnul.
O první ze série žalob rozhodoval na jaře Obvodní soud pro Prahu 8 – a odjistil při tom skoro až granát: podle jeho názoru měli řidiči právo celkem na 533 milionů korun.
Volkswagen ale tehdy prohrál – sportovně řečeno – kontumačně, bez boje. K žalobě se totiž ve stanoveném termínu nevyjádřil. A to se podle zákona bere tak, že žalovaná strana nárok uznává.
Proti prvnímu verdiktu však už Volkswagen podal odvolání – a uspěl. Argumentoval tím, že mu žaloba přišla do sídla v Německu v češtině, podle evropské judikatury prý měl nárok na překlad do němčiny. Odvolací soud uznal, že doručení žaloby nebylo v pořádku. Navíc z verdiktu plyne, že soudu není ze žaloby zcela jasné, za co a jaké částky vlastně majitelé aut požadují.
Advokáti řidičů na to reagovali už zmíněným dovoláním k Nejvyššímu soudu.
Žaluje i Česká pošta
Kvůli Dieselgate byla pak podána ještě další žaloba, v níž se domáhá odškodnění ve výši pěti milionů Česká pošta. Za to, že má ve svém vozovém parku 24 „dieselgateových“ škodovek. A v tomto případě Městský soud v Praze napadl samotnou podstatu, jakou se o odškodnění žaluje.
V Česku nejsou totiž v zákoně zakotveny takzvané hromadné žaloby, které jsou známé třeba ze Spojených států. Advokáti z kanceláře BBH proto vymysleli novinku: speciální smlouvu, kdy je tisíce řidičů zjednodušeně pověří k tomu, aby je zastupovala jako celek.
Soud to však s odkazem na judikaturu odmítl. „Požadovat přiměřené zadostiučinění, náhradu škody nebo vydání bezdůvodného obohacení může totiž pouze osoba, jejíž právo bylo nekalou soutěží ohroženo nebo porušeno,“ rozhodla na podzim soudkyně Monika Vacková.
Výše uvedená žaloba se nyní ve fázi odvolání přesouvá k Vrchnímu soudu v Praze, který by se jí měl zabývat někdy v první polovině roku.
Oba případy znamenají, že dosud se soudy věnovaly jen procesním problémům. Vůbec před nimi nedošlo na samotnou podstatu: tvrzení, že řidičům vznikla kvůli emisní aféře škoda.
Čeští majitelé „postižených“ vozů přitom mimo jiné v žalobách uvádějí, že cena jejich aut kvůli aféře klesla a že po odstranění podvodného softwaru mají jejich motory vyšší spotřebu.
„Provedení technického opatření nemá nepříznivý dopad na údaje o spotřebě paliva, emisích oxidu uhličitého, výkonu motoru, točivém momentu, emisích hluku, což prokázaly testy prováděné pro úřad, který pro vozy udělil typové schválení, i nezávislé testy v odborných automobilových titulech. Všechny vozy lze tak bez omezení před i po provedení technických opatření používat, zákazníkům nevznikla a s provozováním vozu nadále nevzniká žádná újma,” prohlásil však už dříve mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc.
Na celém světě Volkswagen vyrobil zhruba 11 milionů aut se speciálním „dieselgateovým“ softwarem.