Článek
Týden poté, co na D1 uvázly při první sněhové kalamitě až na 14 hodin stovky řidičů, se téma nejstarší české dálnice dostalo až na schůzi Sněmovny.
Zařadit dálnici D1 na program jednání původně navrhli lidovci, poslanec ODS Jan Skopeček pak připojil návrh, aby Sněmovna zavázala ministra dopravy připravit zlevnění dálničních známek.
„Je nemravné chtít od motoristů vedle spotřební daně z benzinu, DPH z benzinu a silniční daně, kterou platí podnikatelé, ještě 1500 korun za dálniční známku za to, aby stáli v kolonách jak při prvním sněhu, tak v létě,“ uvedl Skopeček, který připomněl, že podobný návrh už ve Sněmovně nadnesl poté, co v létě zůstal na D1 v koloně.
„Pokud stát není schopen poskytovat veřejný statek v kvalitě odpovídající 21. století, neměl by vybírat tak vysokou částku,“ řekl ještě poslanec, který patří mezi ekonomické experty ODS.
Skopeček uvedl, že příjem rozpočtu z dálničních známek není tak vysoký, aby si stát nemohl zlevnění známek dovolit. Zlevnit známky by podle něho zřejmě nebylo možné už od příštího roku, protože řada řidičů už kupony zakoupila, ale od roku 2020 ano.
Člen rozpočtového výboru Sněmovny připomněl, že zatímco na spotřební dani na benzin vybere stát řádově desítky miliard, z prodeje dálničních známek jde o sumu kolem 5 miliard korun.
Skopečkův bod „Cena dálničních známek v kontextu kvality a průjezdnosti dálniční sítě“ však poslanci odmítli na jednání zařadit.
Ministr dopravy za ANO byl připraven a chtěl sněmovně vysvětlit situaci na D1, ale jeho poslanci za Hnutí ANO toto odmítli a panu ministrovi to neumožnili.
— Marian Jurečka (@MJureka) December 18, 2018
Škoda, že se k tomu ANO neumí postavit chlapsky. #nemehla #D1