Článek
Městská část Praha – Velká Chuchle leží po obou stranách frekventované železniční trati vedoucí z Prahy přes Plzeň do Německa. Obě poloviny obce spojuje pouze jediný železniční přejezd.
Na konci minulého roku začaly práce na takzvané „optimalizaci trati Praha-Smíchov-Černošice“, díky níž mají do dvou let vlaky z Prahy do Černošic jezdit rychlostí 140 km/h po čtyřech elektrifikovaných kolejích.
Jenomže stavba za 3 miliardy korun počítá kromě nových kolejí a přesunu zastávky od dostihového stadionu blíže k centru Velké Chuchle také se zrušením nebezpečného železničního přejezdu.
Ten má nahradit přejezd mimoúrovňový, tedy nadjezd nebo podjezd. Část místních ale plánovanou stavbu nadjezdu odmítá s tím, že by jim auta jezdila kolem oken. Obci proto hrozí, že se mimoúrovňový přejezd nestihne postavit před uzavřením toho současného.
Na jedné straně rozdělené obce by tak zůstala třeba pošta, knihovna nebo sokolovna a na druhé nádraží a obecní úřad. Objízdná trasa měří více než 14 kilometrů. Pěšky, když by byl uzavřen přejezd v obci, trvá cesta z jedné strany na druhou lesem a nejbližším podchodem přibližně hodinu a půl.
Odříznutá milionářská čtvrť
Problém se týká i vyhlášené milionářské čtvrti na kopci nad tratí. V ulici Na Hvězdárně a blízkém okolí mají své domy například miliardář a bývalý šéf ČEZ Martin Roman, spolumajitel Škody Transportation Michal Korecký, bývalý hlavní akcionář tohoto výrobce kolejových vozidel nebo bývalý šéf Škody Holding Jiří Zapletal.
Za vysokým plotem má sídlo i Jan Mužátko, majitel sítě pizzerií Coloseum. Vilu na druhé straně ulice vlastní Romanův nástupce v čele ČEZ Daniel Beneš. V sousedství luxusních moderních sídel je i vilka bývalého předsedy vlády Jiřího Paroubka.
Nebezpečný přejezd a boj s časem
Optimalizaci trati a s ní spojenou přestavbu přejezdu má na starosti Správa železnic. Státní organizace dlouho marně žádala městskou část o vyjádření k plánovanému nadjezdu. Proti územnímu rozhodnutí o jeho stavbě se někteří obyvatelé odvolali, a projekt tak nabírá zpoždění. Že jde o citlivou otázku, naznačuje i prohlášení starostky Velké Chuchle Lenky Felix.
„Městská část u všech současných jednání s dotčenými orgány nepreferuje podjezd, jak je některými lidmi podstrkováno, ale mimoúrovňové křížení, i když variantu podjezdu považuje za rychlejší formu,“ uvedla starostka.
Jenomže podjezd je tou dražší variantou, navíc se musí vypořádat s problémy, jako je spodní voda nebo omezení výšky vozidel. Ať nakonec zvítězí kterákoliv ze dvou možností, obyvatelé se už dnes obávají, že nebude hotová včas.
Současný přejezd navíc nesplňuje základní bezpečnostní normy. Hned za ním je křižovatka, přes kterou si při ucpané Strakonické ulici krátí cestu řidiči mířící z Radotína do Prahy nebo opačným směrem.
„Pokud dojde k nějaké fatální nehodě, a Drážní úřad na to upozorňoval, tak může k uzavření přejezdu dojít i dřív,“ varuje vedoucí dopravního oddělení úřadu Prahy 16 Jan Martínek.
Po přesunutí železniční zastávky připadá v úvahu i vybudování protihlukové stěny nebo jiné překážky, která by lidem zabránila dobíhat přes koleje na vlak. Pokud v roce 2022 nebude stát ani podchod nebo lávka, železnice zřejmě Velkou Chuchli rozdělí jako Berlínská zeď.
„Žádné rozhodnutí zatím nepadlo, nicméně rekonstrukce trati počítá s mimoúrovňovým přejezdem,“ řekl pro Seznam Zprávy Martínek. „Optimalizace bude trvat zhruba dva roky, nejpozději do té doby bude přejezd uzavřen.“