Článek
Automobilka Volkswagen očekává, že v druhé polovině tohoto roku se dočká stejných čísel v prodejích jako v minulém roce. Pomoci mají prémiové modely Audi či Porsche, které na největším automobilovém trhu povedou zotavení z koronavirové pandemie.
„Viděli jsme, že v první polovině roku se prémiový trh v Číně zvedá mnohem rychleji než ten běžný,“ řekl na tiskové konferenci v Pekingu Stephan Wöllenstein, ředitel čínské pobočky automobilky. „Evidovali jsme dobré prodeje značek Audi, Porsche a Bentley. Předpokládáme, že druhá půlka roku bude téměř na stejné úrovni jako vloni,“ pokračoval Wöllenstein.
Silné zotavení Číny
Německá automobilka podle údajů agentury Reuters prodala v Číně v prvních šesti měsících roku 2020 téměř 1,6 milionu vozidel, což představuje pokles o 17 procent z 1,9 milionu kusů za stejné období loňského roku. Za celý rok 2019 prodal Volkswagen v zemi asi 4,23 milionu vozidel. Za celý rok 2020 tedy Volkswagen očekává propad pouze o jednotky procent.
Německá automobilka si v Číně vybudovala rozsáhlou výrobní síť, v níž se v posledních týdnech znovu začal rozjíždět provoz. Avšak i když se poptávka již odrazila ode dna a začíná znovu stoupat, Čínská asociace automobilových výrobců očekává, že prodeje se letos propadnou o 10 až 20 procent. Měly by dosáhnout stejných hodnot jako v roce 2014.
Celá ekonomika Číny se ovšem zvedá ze tří nejhorších měsíců za desítky let. Za první kvartál se hospodářství země propadlo o téměř sedm procent. Jedná se o nejhorší výsledek od počátku měření v roce 1992 a také o vůbec první pokles výkonu od roku 1976. Od května do června už Čína rostla o 3,2 procenta oproti minulému roku, což je lepší výsledek, než se očekávalo. Také to znamená, že nejlidnatější stát na světě odvrátil ekonomickou recesi, informuje CNN. Nejlépe se dařilo zvrátit situaci v průmyslu, nejhůře naopak v maloobchodním sektoru.
Inspirace v Muskovi
Volkswagen navíc spoléhá na čínskou poptávku po elektromobilech – i přes snížení tamních dotací na podporu sektoru. „Tesle se tady v Číně daří nesmírně dobře,“ argumentuje Wöllenstein. Německá automobilka se proto připravuje na představení dvou nových elektrických modelů v průběhu letošního roku. Další modely se přidají nejpozději v létě příštího roku. Všechny by měly být vyráběny lokálně.
„Úspěch Tesly nikdy nebyl podmíněn dotacemi jako téměř u všech ostatních značek,“ míní Wöllenstein. „To mě vede k myšlence, že pokud máte silnou značku s atraktivním produktem, což já věřím, že v Číně můžeme nabídnout, můžete se prosadit na trhu s elektrickými vozidly,“ dodal.
Poptávce paradoxně pomáhá i strach lidí z používání veřejné dopravy, v níž je větší šance se nakazit koronavirem, uvádí agentura Bloomberg. Volkswagen proto stanovil nové procedury při koupi auta včetně dodání dezinfikovaných automobilů ke zkušebním jízdám přímo do rukou zákazníka či navýšení hygienických opatření u dealerů. Je otázkou, zda budou tyto kroky v ekonomicky nejisté době stačit. Nejspíše právě proto lze pozorovat rychleji obnovený zájem u luxusních vozidel, které si kupují lidé z vyšších tříd.
Upevnění zázemí
Pro největšího výrobce automobilů na světě je Čína naprosto klíčovým regionem. Zlepšení prodejů zde pomůže zmírnit ekonomické dopady jinde na světě, kde je virus stále v plné síle. Volkswagen také zvětšuje svoje zastoupení v Číně, když se stal největším akcionářem ve společnosti na výrobu baterií Gotion High-Tech a dosáhl dohody na zisk nadpolovičního podílu v čínské Anhui Jianghua Automobile Group. Společnost do nich chce investovat na 2,1 miliardy eur.
Wöllenstein uvedl, že v roce 2025 automobilka plánuje mít v Číně 15 modelů elektrických vozů různých značek. V zemi taktéž buduje svoji vlastní síť dobíjecích stanic.