Hlavní obsah

Odmontované filtry a staré diesely. Pět procent aut vypustí polovinu všech emisí v Praze

Foto: Profimedia.cz

Výzkum provedlo Hlavní město Praha ve spolupráci s ČVUT.

Praha se chce při silničních kontrolách více zaměřit na technický stav aut, zejména poškozování či odstraňovaní filtrů pevných částic. Mohlo by to výrazně pomoci kvalitě ovzduší.

Článek

Pět procent aut s nejvyššími emisemi produkuje polovinu všech vypouštěných zplodin na silnicích v Praze. Vyplývá to z výsledků měření, které pražská radnice představila na tiskové konferenci.

Hlavním důvodem vysokých emisí jsou odmontované filtry pevných částic v kombinaci se špatným stavem dieselových motorů.

Měření emisí vozidel v reálném provozu provedl pražský magistrát ve spolupráci s odborníky z ČVUT. Z výsledků vyšlo najevo, že necelá desetina aut, která by měla mít filtr pevných částic (DPF), tento komponent zcela postrádá nebo ho má nefunkční.

Právě taková vozidla se přitom na znečištění ovzduší v Praze podílí nejvíc. Jen 5 procent aut s nejvyššími emisemi produkuje polovinu všech emitovaných částic. Zhruba desetina nejškodlivějších aut pak může za tři pětiny všech vypouštěných zplodin.

Výzkum využívá metodu, kterou vyvinul Michal Vojtíšek z ČVUT. Změřil při něm na třech dopravně vytížených místech v metropoli tisíce projíždějících aut.

Významným zdrojem škodlivin jsou podle výzkumu i špatně udržované dieselové motory, které filtr nikdy neměly. Podle Vojtíška se u nich míra emisí zvyšuje i o stovky procent. „Problémem nejsou stará auta, ale auta ve špatném stavu,“ uvedl. Dodal, že nejjednodušší způsob, jak zásadně zlepšit kvalitu ovzduší, je pět či deset procent nejhorších vozů vyřadit z provozu nebo zlepšit jejich stav.

Na nutnosti přísnější kontroly technického stavu aut se s odborníkem shoduje i pražská radní Jana Plamínková (STAN). „Aby se zabránilo praktikám odstraňování nebo cíleného poškozování DPF, bude nutné zaměřit silniční kontroly i na technický stav vozidel a emisní parametry,“ uvedla s tím, že o řešení problému s emisemi nyní hlavní město jedná se státní správou.

Jednou z cest jak problém vyřešit, by mohlo být i využití techniky pro měření na silnicích ve spolupráci s policií. „Čeká nás další kolečko jednání, ale s tím, že už budeme mít ta přesná čísla,“ uvedla radní.

Podle Vojtíška se už zkušební akce ve spolupráci s ministerstvem dopravy a policií uskutečnila a byla úspěšná. Na základě měření několika set projíždějících aut policisté odeslali na STK 12 vozů, z nichž devět neprošlo.

Pražský magistrát o boji se znečištěním z dopravy mluví delší dobu. V minulosti se objevil návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi. Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Nyní magistrát připravuje opatření pro období smogových situací. Narazil však na problémy kvůli chybějícím objízdným trasám.

Doporučované