Hlavní obsah

Odborníci zlínské univerzity vytvořili on-line kalkulačku designu

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Volně dostupný nástroj na webu, který vytvořil Jan Kramoliš se svým vědeckým týmem z Fakulty managementu a ekonomiky (FAME), zdarma vyhodnotí, zda se firmě vyplatí investice do úprav designu produktů.

Článek

Jedná se například o změny obalů, loga nebo webové stránky. Aplikace je určena zejména pro malé a střední firmy, které mají do 250 zaměstnanců. „Původní nápad vznikl díky nedůvěře firem v design. Manažer vždy potřebuje mít po ruce čísla a kvantitativní hodnocení, aby se mohl o co opřít, až se bude rozhodovat. Potřebuje tedy nástroj, který mu tato čísla poskytne. Právě rozhodnutí managementu o investici do designu je bez kvantitativního zdůvodnění riskantní,“ uvedl Kramoliš.

Před vznikem on-line design kalkulačky udělali výzkumníci ze zlínské univerzity průzkum mezi podniky, aby kalkulačka díky vyhodnoceným reálným datům nabídla uživatelům co nepřesnější výsledky. „Model pro výpočet potenciálu designu obsahuje 14 komponent ekonomického charakteru. Jedná se například o počet let zkušeností s designem, typ vyráběných produktů, vyzrálost trhu, sílu konkurence i nezaměstnanost v lokalitě sídla firmy,“ uvedl děkan FAME David Tuček. Kalkulačka zobrazí, jak se potenciál investice do designu promítne na hospodářských výsledcích firmy.

Úkolem on-line kalkulačky je, ukázat, že správná investice do designu může ve firmě aktivovat potenciál, o kterém se doposud pouze polemizovalo. Anebo může také upozornit, že investice do designu by se firmě nevyplatila. „Je třeba zmínit, že právě kvalitní design dokáže výrazně pomoct firmě k vyššímu počtu prodaného výstupu, a to díky pull efektu. Ve výsledku firma nemusí tak tlačit na své obchodní zástupce a produkty se prodávají na základě zvýšené poptávky odběratelů. Mnohdy to firmám umožní prodávat produkty i za vyšší cenu,“ sdělil Kramoliš.

Doporučované