Hlavní obsah

Ochrnul od krku dolů, přesto řídí auto. Korvetu ovládá hlasem i dechem

Následuje obsah vložený z jiného webu. Zde jej můžete přeskočit.

Ochrnutý automobilový závodník smí řídit. Svou korvetu ovládá hlasem a dechem.

Přejít před obsah vložený z jiného webu.

Dříve řídil Samuel Schmidt závodní auta. Po vážné nehodě mu ochrnuly končetiny, přesto získal řidičský průkaz.

Článek

Bývalý automobilový závodník Samuel Schmidt dostal první řidičský průkaz s omezením ve Spojených státech. Hvězda americké série IndyCar z konce devadesátých let po vážně nehodě téměř neovládá své tělo.

Lékaři předpokládali, že bude odkázán na umělé dýchání a nepřetržitou péči. Díky poloautomatickému autu, který speciálně pro něho upravila společnost Arrow Electronics, však mohl znovu usednou za volant.

Foto: Arrow electronics

Bývalý automobilový závodník řídí upravenou korvetu hlasem, dechem a pohybem hlavy.

Poloautomatickou korvetu může Schmidt ovládat hlasem i dechem. Zatímco hlasovými pokyny auto startuje a řadí, dechem Schmidt přidává plyn nebo aktivuje brzdy. K tomu používá speciální trubičku. Když do ní vdechne, auto přidá, když z ní vzduch nasává, auto začne brzdit.

Řidič musí mít po celou dobu jízdy speciální čepici, díky které ovládá pohyby vozu. Směr jízdy určuje otáčením vlastní hlavy a volant k řízení vůbec nepotřebuje.

Korveta je dále vybavena infračerveným kamerovým systémem, GPS a připojením na 4G síť. Díky GPS a senzorům, umístěným po celém vnějšku karoserie, se auto neustále udržuje metr a půl od kraje silnice.

Spolujezdec a předjezdec podmínkou

Řidičské oprávnění, které Samuel Schmidt získal, má dvě zásadní omezení. Především po celou dobu jízdy musí vedle Schmidta sedět spolujezdec, schopný kdykoliv převzít řízení. Druhou podmínkou je předjezdec. V případě nebezpečí tak korveta nabourá právě do něho a nikoliv do ostatních aut na silnici.

Související témata:

Doporučované