Článek
Za slunečného dne ujede až 730 kilometrů. S baterií o kapacitě 60 kilowatthodin ale zvládne 600 kilometrů i v noci. Energii čerpá z vlastní solární elektrárny, kterou vozí na střeše. Skládací aparát nabízí po rozložení plochu až 17,5 metru čtverečních, což odpovídá fotovoltaice, kterou si může podle agentury AP dovolit zhruba běžný dům.
Pár kilometrů po startu přišly problémy
První obytný vůz na světě poháněný jen sluncem je prací 22 studentů z Nizozemí. Tým označovaný jako Solar Team Eindhoven pojmenoval prototyp pro dvě osoby Stella Vita a původně s ním chtěl z domácího Eindhovenu až na jih Španělska najet asi 3000 kilometrů.
Hned ze startu měl ale pojízdný solární dům problémy s pohonným ústrojím. Jak z Eindhovenu do Bruselu, tak nyní do Paříže proto musel cestovat na přívěsu. V srdci Francie ho teď nizozemští studenti testují, aby ve zkrácené tour Evropou pokračoval už sám.
„Chceme tu jen najet několik kilometrů, abychom se ujistili, že se tyto drobné potíže nestanou znovu, až budeme třeba pouhých pět kilometrů na cestě. Takže to chceme jen otestovat,“ vysvětluje Laura Van Houtum, projektová manažerka cesty po Evropě.
Ladí se mouchy. Studenti věří, že vůz přispěje k řešení krize klimatu
Nizozemští studenti tvrdí, že jejich mobilní dům na solární pohon je součástí plánu, jak zvládnout klimatickou krizí díky obnovitelným zdrojům. Finální testy v Paříži tak chtějí úspěšně splnit co nejdřív, aby Stella Vita konečně mohla vyrazit.
Chceme se ujistit, že s vozem skutečně můžete jezdit i po silnici, protože zákonné to je, ale my jsme ho ještě neřídili.
„Chceme se ujistit, že s vozem skutečně můžete jezdit i po silnici, protože zákonné to je, ale my jsme ho ještě neřídili. A doufáme, že za pár měsíců uvidíme výsledky,“ dodává dvaadvacetiletá Laura.
Jak Seznam Zprávy psaly už dřív, o vývoj plně soběstačného elektrovozu na solární pohon se snažilo a stále usiluje víc společností. Loňské či předloňské pokusy ale nedosáhly tak daleko jako Nizozemci se Stella Vitou. Třeba Paradigm od kalifornské firmy Aptera disponoval dojezdem jen 72 kilometrů a Prius PHV od Toyoty pouhých 56 kilometrů.
Podle studie neziskové organizace AAA Foundation for Traffic Safety průměrný Američan ujede denně přibližně 47 kilometrů.