Článek
Fanoušci lodí v tom vidí jedinečné dílo a turistickou atrakci. Skeptici sen, který stejně nedopadne.
Pokud se někdy v budoucnu bude stavět známý kanál Dunaj-Odra-Labe, který by se podle nejnovější studie skupiny expertů ekonomicky vyplatil, znamenalo by to vybudovat ve vesnici Zálší na Pardubicku dílo, jaké v Česku nemá obdobu. Obří výtah, jenž by dokázal plně naloženou nákladní loď vytáhnout do výšky 90 metrů.
Ministerstvo dopravy zatím kompletní studii nechce zveřejnit, protože prý ještě není zcela dokončená. Seznam ji ale přesto získal.
Vyplývá z ní mimo jiné, že kvůli budování kanálu by se musela vlastně prokopat nová řeka od Labe u Pardubic až na Moravu. Což ovšem znamená překonat kopcovitou krajinu, která se začíná zvedat právě u vesnice Zálší. Řešením je výtah – podobná zdvihadla, jak se jim odborně říká, jsou běžná v západní Evropě.
„Má být vysoké podle studie 90 metrů, což je skutečně úctyhodná výška. Pro srovnání například Tři soutěsky v Číně mají ještě asi o tři desítky metrů víc,“ odkazuje Jan Skalický, zastánce kanálu z Asociace Dunaj-Odra-Labe, na monumentální čínskou přehradu.
Josef Lásko, starosta Zálší, nevěří, že se něco takového uskuteční. „Je to fikce,“ myslí si.
Ostatně i příznivci kanálu, který by podle studie ministerstva dopravy vyšel na 610 miliard, říkají, že by se stavba musela fázovat. Nejprve se věnovat napojení řeky Moravy na Dunaj a vyřešit severní část řeky Odry směrem do Polska.
Stavebně nejnáročnější labská trasa by byla poslední. Začalo by se s ní tedy možná za padesát let nebo i déle. Studii o kanálu Dunaj-Odra-Labe zatím ministerstvo nechce zveřejnit.
Studii na vybudování kanálu, která stála 22 milionů, musí ještě projednat vláda. Teprve pak se rozhodne, co bude s projektem dál.