Článek
Ever Given, kontejnerová loď plující pod panamskou vlajkou společnosti Evergreen, která běžně přepravuje zboží mezi Asií a Evropou, v úterý uvázla v úzkém průplavu, který spojuje Středozemní a Rudé moře, informoval web BBC.
Podle údajů ze satelitu na webu MarineTraffic.com se příď Ever Given dotýká východní stěny kanálu a záď stěny západní. V pohotovosti jsou remorkéry. Ty by se měly pokusit 400 m dlouhou a 59 m širokou loď posunout správným směrem. Podle BBC ale existují oprávněné obavy, že by mohla loď zůstat uvězněna celé dny.
Update: still stuck.
— John Scott-Railton (@jsrailton) March 23, 2021
How big is this #SuezCanal plug? Ultra big.
MV #EVERGIVEN
Size: 400m long / 59m wide
Gross tonnage: 219,079
Capacity: 20,388 TEUs (20ft container equivalents).
One of the largest container ships in operation. pic.twitter.com/rJunpJrAKE
„Ever Given se snaží vysvobodit všechny remorkéry, které jsou v Egyptě k dispozici,“ napsal na Twitter analytik Citizen Lab John Scott-Railton. Z dalších příspěvků na sociálních sítích je zřejmé, že se plavidlo pokouší osvobodit i bagr, který ale v porovnání s obří kontejnerovou lodí vypadá poměrně drobně.
Podle webu Cairo24, který citoval zaměstnance místního Úřadu pro Suezský průplav, může vysvobození lodi trvat několik dnů. Pokud loď nevysvobodí remorkéry, bude podle úředníka skutečně nutné z míst, kde je Ever Given zaseknutá, odstranit velké množství písku.
Podle AP není jasné, z jakého důvodu Ever Given uprostřed kanálu zatočila a uvázla. Z obou stran se ale takřka okamžitě začaly tvořit fronty nákladních lodí.
Pokud by byl kanál skutečně zablokovaný na delší dobu, mohlo by to podle Samira Madaniho ze společnosti TankerTrackers mít za důsledek nárůst ceny ropy i přepravních sazeb. Pro Financial Times uvedl, že nákladní lodě by situace mohla dokonce donutit, aby se vydaly na mnohem delší cestu, kolem Afriky.
Suezský průplav
Suezský průplav spojuje Středomoří s Rudým mořem a poskytuje nejkratší námořní spojení mezi Asií a Evropou. Funguje od roku 1869. Je klíčovým uzlem námořního obchodu, zejména pro přepravu ropy a zemního plynu z východu na západ. Mýtné, které proplouvající lodě platí, představuje pro egyptskou vládu důležitý zdroj příjmů.
Americký námořní historik Sal Mercogliano řekl BBC, že takové incidenty jsou vzácné, ale mohou mít „obrovské důsledky pro globální obchod“. „Toto je největší loď, která kdy narazila na mělčinu v Suezském průplavu. Pokud ji nedokážou uvolnit… do přílivu, budou muset brzy začít s odstraňováním nákladu,“ řekl Mercogliano.
GAC, globální přepravní a logistická společnost, bez bližšího popisu nehodu Ever Given označila za „výpadek proudu při tranzitu severním směrem“. Podle agentury Reuters ale za nehodu mohou především silné větry, kvůli nimž se loď vychýlila a poté narazila na mělčinu. To v prohlášení potvrdila sama přepravní společnost Evergreen Marine se sídlem na Tchaj-wanu, která loď provozuje.
„Ever Given při vplutí do Suezského průplavu z Rudého moře zasáhly silné větry, žádné z přepravovaných kontejnerů ale pod vodou neskončily,“ uvedla v prohlášení pro AP společnost. S AP pod podmínkou anonymity hovořil i egyptský úředník, podle něhož za incident rovněž může silný vítr. Podle prognóz místních analytiků oblast v úterý sužovala písečná bouře s nárazovými větry o rychlosti až 50 kilometrů v hodině.
Úředník pro AP dále prohlásil, že remorkéry snad loď dostanou do pohybu do dvou dnů. Loď najela na mělčinu asi 6 kilometrů severně od jižního ústí kanálu poblíž města Suez. V této oblasti průplavu existuje pro oba směry dopravy pouze jeden „jízdní pruh“, obnovit dopravu bez vysvobození lodi tak není snadné.
OUF: new pics suggest the #EVERGIVEN might have impaled the canal shore with its bulbous bow. Wild if true.
— John Scott-Railton (@jsrailton) March 24, 2021
Bulbous bows look weird but modify how water flows around the bow, making ships more efficient.
Cant find credits on pics 1&2, 3 is shipbuilder Samusung Heavy Industries. pic.twitter.com/9c5CLgw3aa
John Scott-Railton na Twitteru uvedl, že je navíc možné, že se obří plavidlo do zdi kanálu zabodlo tzv. hruškovitou přídí, což je hlavička přídě, která mění způsob proudění vody okolo trupu, čímž zvyšuje rychlost a dosah lodi. To by zřejmě pro osvobození Ever Given znamenalo další zásadní potíž.
Loď Ever Given, postavená v roce 2018, před uváznutním v průplavu směřovala z Číny do Rotterdamu, uvádí web vesseltracker.com. S délkou téměř 400 metrů a šířkou 59 metrů patří mezi největší nákladní lodě na světě. Dokáže přepravovat přibližně 20 000 kontejnerů najednou.
V roce 2017 japonská kontejnerová loď zablokovala Suezský průplav poté, co po mechanických problémech také narazila na mělčinu. Egyptské úřady tehdy nasadily remorkéry a loď dokázaly vymanit během několika hodin.