Hlavní obsah

Obří e-shop se špatnou pověstí, o kterém jste možná neslyšeli. To je Shein

Foto: Pexels.com

Ilustrační foto.

Do práce za padesát korun na hodinu a o práci se mohou hlásit jen některá etnika. Byl to falešný inzerát na práci v továrně módního giganta původem z Číny s názvem Shein. Za řetězcem stojí miliony fanoušků, ale i obrovská kritika.

Článek

Pokud je vám více než 30 let, pravděpodobně jste o tomto čínském e-shopu ještě neslyšeli. Kolem internetového obchod Shein (čte se ší-in), který se zaměřuje na výrobu a následný prodej velmi levného oblečení především pro generaci Z, se toho však v poslední době děje mnoho.

Dnes se internetový „fast fashion“ gigant zabývá nedávno zveřejněnými pracovními inzeráty do jejich výrobních továren a skladů. To by asi nebyl takový problém, pokud by se v nabídkách práce neuvádělo, že se o místo nesmí ucházet lidé z některých etnických menšin včetně například středoasijských a muslimských Ujgurů.

Kromě etnické diskriminace byla v inzerátu uvedena výše možného výdělku, který konkrétně činil 16 jüanů (54 Kč) na hodinu. Nabídka dále uváděla, že se pracovníci nemusí nechat testovat na covid-19 nebo projít lékařskou prohlídkou, aby mohli v továrně pracovat.

Mluvčí společnosti Shein uvedla, že společnost byla „překvapena a znepokojena“, když se dozvěděla, že inzeráty obsahují body, které „odporují“ zásadám společnosti.

„Společnost Shein je plně odhodlána dodržovat vysoké pracovní standardy v celém našem dodavatelském řetězci a zlepšovat životy pracovníků v globálním dodavatelském řetězci podporou národních a mezinárodních snah o ukončení nucené práce,“ uvedla a dodala, že firma má přísné požadavky na své dodavatele a netoleruje diskriminaci.

Shein provází špatná pověst

I přestože s inzeráty nemá e-shop dost možná nic společného, na cestě k jednomu z nejvytíženějších módních obchodů světa stojí několik vážných prohřešků.

Značka proslulá svými ultra levnými módními kousky je spojována s celebritami, jako jsou Hailey Bieber nebo Katy Perry. Společnost za svůj úspěch vděčí především aktivitě na sociálních sítích a TikToku zvláště – jenže z druhé strany ji pronásleduje řada obvinění.

Například čelí žalobám za plagiátorství designu mnoha módních kousků. Minulý týden módní instagramový účet Diet Prada upozornil na obvinění návrhářky Bailey Prado, že Shein okopíroval více než 45 jejích návrhů, které následně prodával a vydával za své.

„Musím se ptát, proč a jakým způsobem vyrábějí každý den tolik návrhů,“ uvedla Prado. Obrat společnosti Shein optikou nových módních kousků, které v nabídce přibývají, ohromuje. Podle rozhovoru, který generální ředitelka Molly Miao poskytla časopisu Forbes, na webu denně přibude 700 až 1000 nových položek.

Maloobchodní analytici Edited uvádějí, že 70 procent jejích výrobků je na webu méně než tři měsíce.

Shein v reakci na tvrzení Pradové uvedla: „Neustále aktualizujeme naše procesy a postupy, abychom zajistili, že k podobným problémům nedojde, a když se tak stane, abychom byli schopni rychle reagovat a situaci napravit.“

Firma údajně také poškozuje životní prostředí a má problémy se standardy vlastního dodavatelského řetězce, které navíc podle agentury Reuters tají.

Pochyby vzbuzuje také úroveň pracovních podmínek, které zaměstnavatel v továrně nabízí. Webové stránky firmy sice do nedávna tvrdily, že její pracovní podmínky jsou certifikovány mezinárodními orgány pro pracovní normy, po vlně kritiky však poznámka z webu zmizela.

+4

Módní monstrum založil odborník přes marketing

Módní stránky s oblečením na prodej byly poprvé spuštěny v roce 2008 a prodávaly svatební šaty a dámské oblečení pro západní zákazníky. Gigant založil čínský podnikatel Chris Xu, který se původně prý nijak zvlášť o módu nezajímal, zato byl odborníkem na marketing. A možná právě to stojí za úspěchem tohoto prodejce.

Společnost už v roce 2011 spolupracovala s prvními výraznějšími influencery na sociálních sítích. Ale až s příchodem platformy TikTok se kolotoč začal opravdu roztáčet. V aplikaci je totiž formát takzvaných „úlovků z Sheinu“ doslova hit, který sledují denně miliony lidí po celém světě.

V letošním červnu pak světem dokonce proletěla zpráva o tom, že společnost předstihla v prodejích na Západě oblíbených obchodů jako jsou H&M, Zara nebo Forever 21 jako největší prodejce rychlé módy v USA.

„To, co je odlišovalo od Zary a H&M, byly jejich absolutně nejnižší ceny,“ říká Lauren Bravová, autorka knihy How To Break Up With Fast Fashion. „Shein zašel ještě dál a prodává oblečení za tak nízké ceny, že zákazníky nabádá k tomu, aby je považovali za oblečení na jedno použití.“

Popularita obchodu je tak podle některých odborníků v rozporu s tím, co si mnozí myslí o nákupních zvyklostech hlavní spotřebitelské skupiny Shein, tedy generace Z též zvané „generace Greta“. Podle ní je nutné zaměřit se při nakupování v dnešní době hlavně na udržitelnost, autenticitu a transparentnost.

„Předpoklad, že všichni z generace Z uvažují stejně, je omyl,“ říká Jodi Muter-Hamiltonová, zakladatelka poradenské společnosti Other day zabývající se udržitelností.

„Myslím, že je mnoho těch, kteří se hluboce zajímají o udržitelnost a zároveň se cítí pod tlakem, dokonce povinni, aby každý týden obnovovali svůj šatník,“ říká Bravová. „Pokud je nákup ultra levného oblečení jediným způsobem, jak si můžete dovolit držet krok, chápu, proč mladí lidé takovému trendu podléhají.“

Doporučované