Hlavní obsah

Obrazem: Vlaky v Praze půjdou pod zem. Kudy povede Metro S

Metro S by se mělo brzy dočkat autora studie proveditelnosti.

Vedení Prahy připomnělo dlouho diskutovaný projekt Metra S, tedy železničního spojení vedeného v tunelech pod zemí.

Článek

Pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr oznámil, že se do další fáze posunuje projekt metra linky S, tedy podzemní spojení vlaků v útrobách hlavního města.

Všechny uvažované možnosti počítají se zastávkou na Karlově náměstí, na náměstí Bratří Synků a v Karlíně. V centru město zvažuje několik variant, například zastávku Opera, Václavské náměstí a Můstek nebo přímé propojení s Hlavním či Masarykovým nádražím.

Kudy navrhované trasy Metra S povedou, se můžete podívat v galerii:

+2

Ve hře je několik variant tunelů, které mají výrazně zrychlit cestování ze Středočeského kraje do centra Prahy.

Vlaky od Berouna by například vjely do tunelu za Smíchovským nádražím, zastavily by na Karlově náměstí, u Státní opery a na Florenci, kde by opět vyjely na povrch a pokračovaly ven z Prahy. Vlaky od Benešova by zastavovaly na nové podzemní zastávce na náměstí Bratří Synků a dál by jely tunelem ke Státní opeře a na Florenc.

Konečná podoba může být ale úplně jiná. V průběhu let se mění názor například na zachování Masarykova nádraží nebo spojení na Letiště Václava Havla. Třeba právě na letiště by podle posledních záměrů města nemělo vést tradiční metro ani vlaková rychlodráha, ale jen odbočka z dráhy na Kladno.

Veřejnost by se brzy měla dozvědět jméno autora budoucí studie proveditelnosti, která má popsat konkrétní varianty jednotlivých tras.

„Projekt brzy získá autora studie proveditelnosti a při její tvorbě bude mít Praha silný hlas,“ slíbil ve středu Scheinherr na svém Facebooku.

„Město aktuálně připravuje územně plánovací dokumentaci a projekty jako terminál Smíchov, stanice metra D Náměstí Bratří Synků i nový bezbariérový vstup stanice metra Karlovo náměstí se projektovaly tak, aby nepřekážely budoucím stanicím a tunelům metra S,“ popisuje náměstek.

Ředitel sekce infrastruktury na Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) Marek Zděradička už v roce 2017 sliboval, tehdy ještě s radním pro dopravu Petrem Dolínkem (ČSSD), že v horizontu dvaceti let by se mohli metrem linky S projet první cestující. Během prvních tří let projekt nabral roční zpoždění.

„Byli bychom rádi, kdyby byla (studie proveditelnosti) zadána nejpozději do dvou let, aby za pět až sedm let už bylo jasné, která varianta se začne finálně připravovat a projektovat,“ řekl před třemi lety Zděradička.

Související témata:

Doporučované