Článek
Ačkoliv Františka Drtikola a Ivana Pinkavu dělí v datech narození 80 let, oba se prostřednictvím ateliérové inscenované fotografie lidských těl, tváří nebo předmětů vztahují k zásadním momentům života: K sexualitě, bolesti, krizi, touze, spiritualitě i smrti.
Drtikol (1883 až 1961) byl autorem obdivovaných ženských aktů v mnoha symbolických podobách, zavrhovaným malířem i mystikem. Drtikol zaznamenal za svého života strmý kariérní růst a později i naprosté nepochopení. Svůj výtvarný styl v průběhu života měnil. Geniální fotograf byl později vnímán jako mystik hledající světlo a poznání.
Ivan Pinkava se inspiruje převážně křesťanskou ikonografií. Na jeho snímcích převažuje mužská figura. Pocitově snímkům dominuje existenciální úzkost. Vedle opuštěných lidských postav ale najdeme i osamocené předměty v prázdnotě fotografického ateliéru.
Ivan Pinkava se narodil v roce 1961, generačně bývá díky svému studiu v 80. letech na pražské FAMU spojován s novou slovenskou vlnou. Jeho tvorba se ale od jeho souputníků odlišuje.
Aktuální výstava Drtikol, Pinkava pod kurátorským vedením Jana Freiberga v příbramské galerii potrvá do 28. května.
Stálá expozice pak nabízí průřez Drtikolovou fotografickou tvorbou od dob ateliéru v Příbrami až po rok 1935, kdy fotografickou dráhu ukončil.
Originály fotografií zastoupené na výstavě pocházejí ze soukromých sbírek.