Hlavní obsah

Fotky: Tramvaj pod zemí? Metro vyjelo před 50 lety, porovnejte dějiny s dneškem

Devátého května v devět hodin a 19 minut je to přesně 50 let od momentu, kdy začal provoz prvních devíti stanic na úseku linky C. Posuňte se skrze fotografie zpátky v čase o půl století zpátky do doby, kdy pražské metro vznikalo.

Článek

Je to 50 let, co v Praze jezdí metro. První myšlenka na stavbu podzemní dráhy se objevila již v roce 1888. Přišel s ní obchodník ze známého pražského železářství Ladislav Rott.

Nakonec se metro začalo stavět až v roce 1966. Původně mělo jít o podpovrchovou tramvaj, ale na základě doporučení sovětské komise bylo rozhodnuto, že bude lepší oddělit podpovrchovou linku od tramvajové sítě.

Posunutím šoupátka doprava se vám vždy otevře celá historická fotka, posunutím doleva zase celý aktuální snímek téhož místa.

Turnikety ve stanici Hlavní nádraží trasy C pražského metra na snímku z 9. ledna 1975 jsou již minulostí.

Ještě před otevřením metra uspořádal 24. a 25. listopadu 1973 Dopravní podnik Metro k Měsíci československo-sovětského přátelství den otevřených dveří. Pražané i návštěvníci hlavního města si prohlédli stanici metra Gottwaldova (od roku 1990 Vyšehrad) a sovětskou vlakovou soupravu. Dobový popisek k fotografii hlásá, „stanice Gottwaldova je jednou z architektonicky nejhezčích stanic na trase IC pražského metra. Návštěvníci si s velkým zájmem prohlížejí sovětskou vlakovou soupravu.“

Fotoreportáž

Jak to vypadá v metru, když vystoupí poslední cestující?

Dobový snímek ze 16. dubna 1974 ukazuje dokončené interiéry stanice Budějovická. O půl století později je nejvýraznější proměnou změna grafického značení.

Největší výzvou prvního úseku nově stavěného metra bylo dostat jej přes Nuselské údolí. K tomuto účelu byl budován mezi lety 1967–1973 most Klementa Gottwalda, v roce 1973 přejmenovaný na Nuselský.

K fotografii pořízené 8. června 1972 je dopsáno: „Hutní montáže Ostrava zahájily montáž ocelového roštu v tubusu stavby Nuselského mostu. Jedná se o 700 tun ocelových příčníků a podélníků v délce zhruba 483 metrů. Hlavním účelem montáže této konstrukce je rozložit nápravný tlak metra při projíždění tubusem mostu.“

Literární reportáž Jonáše Zbořila

A zde již v dostavěné podobě.

Velkou proměnou prošlo Budějovické náměstí, na snímku z 29. února 1972 je patrná konstrukce stanice Budějovická.

Obrovské stavební proměny proběhly i mezi stanicemi Hlavní nádraží a Muzeum. Na snímku z 1. dubna 1969 vzniká jedna z odvětrávacích šachet.

Výstavba nové haly Hlavního nádraží v Praze.

Doporučované