Hlavní obsah

Oborové svazy vyzvaly k intenzivnějšímu využívání vozidel na plyn

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Český plynárenský svaz (ČPS) vyzval komerční a veřejný sektor k intenzivnějšímu využívání vozidel na stlačený (CNG) a zkapalněný (LNG) zemní plyn.

Článek

Firmám, městům a obcím, které se k rozvoji plynové mobility zavážou, nabízí služby spojené například se školením řidičů nebo s prosazováním legislativních změn. Výzvu podpořily také Svaz měst a obcí ČR, Svaz dovozců automobilů (SDA) nebo sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Zástupci svazů to oznámili na dnešní tiskové konferenci při Dnu plynové mobility v Praze.

„Apelujeme na firmy, města a obce, aby se aktivně podílely na rozvoji plynové mobility v České republice. Zemní plyn je ideálním řešením pro dopravu jak z pohledu ekonomiky provozních nákladů, tak ekologických přínosů. Česká republika je na masivní rozvoj plynové mobility plně připravena také po technologické stránce,“ uvedl dnes předseda rady ČPS Martin Slabý.

„Zájemcům, kteří se k rozvoji plynové mobility formálně přihlásí, nabízíme odborné poradenství i školení řidičů plynových vozidel. Budeme rovněž aktivně prosazovat související podpůrná legislativní opatření, jako je zachování snížené sazby spotřební daně, osvobození vozidel na plyn od mýta a investiční podpory na pořízení vozidel ze strany státu,“ dodal.

Aktuální výzva je podle svazu směrována na všechny provozovatele flotil osobních a nákladních automobilů. Mezi ty patří výrobní podniky, logistické firmy nebo města a obce jako vlastníci dopravních podniků. „Máme velký zájem podobné závazky uzavírat také s výrobci automobilů a s jejich dodavateli,“ doplnila výkonná ředitelka ČPS Lenka Kovačovská.

Podle dat SDA je v Česku registrováno zhruba 8,2 milionu vozidel všech kategorií. Podle webu cng4you.cz, který tuzemský trh s CNG a LNG sleduje, je v současnosti v ČR 26.460 vozidel na CNG a 11 vozidel na LNG. Podíl vozidel s těmito pohony tak činí zhruba tři desetiny procenta. „Jsme přesvědčeni, že tato iniciativa podpoří vhodné využití stávajících dostupných technologií pro přechod na čistou mobilitu například v rámci městských podniků,“ uvedl dnes tajemník SDA Josef Pokorný.

„Má-li český dopravce obstát v soutěži se zahraničními konkurenty, kde podpora pro plynová vozidla existuje, je nutné, aby i ČR plnila své záměry s čistou mobilitou a poskytla dopravcům podporu na pořízení vozidel a úlevu z některých provozních poplatků. Transparentně a na několik let dopředu,“ uvedl generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Výhodnost CNG a LNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň. Od letošního roku činí spotřební daň na metr krychlový obou plynů jako automobilového paliva 2,80 Kč proti 12,84 Kč za litr benzinu. ČPS uvedl, že investiční plány pro rozvoj plynové mobility mohou firmy opřít o garance státní podpory deklarované například v Národním akčním plánu čisté mobility. Městům a obcím pak svaz doporučuje využívat dotace Ministerstva pro místní rozvoj v rámci programu IROP (Integrovaného regionálního operačního programu).

Doporučované