Článek
Podle odboru životního prostředí Kraje Vysočina nemá záměr na revitalizaci trati významný vliv na životní prostředí a nebude posuzovaný podrobněji. Závěry zjišťovacího řízení byly v informačním systému EIA zveřejněny v tomto týdnu.
Jednokolejná trať 227 z Kostelce u Jihlavy do Slavonic měří 53 kilometrů. Osobní vlaky tam mohou jezdit rychlostí do 60 kilometrů v hodině. Úpravami trati a jejího zabezpečení by se rychlost těchto vlaků mohla zvýšit na 70 až 80 kilometrů, uvedla Správa železnic na webu. Podle webu jde o projekt s předpokládanými náklady okolo dvou miliard korun. Koncem minulého roku se k možným dopadům této stavby na okolí mohly vyjádřit úřady i obce podél trati.
Trať bude správa rekonstruovat v její nynější trase. Záměr mimo jiné počítá s obnovením železničního svršku a spodku ve vybraných úsecích a s vybudování nástupišť odpovídajících platným normám, někde bude potřeba opravit mosty. Na trati budou instalované nové technologie zabezpečovacích a sdělovacích zařízení. Součástí projektu je podle oznámení také vybudování železniční stanice Slaviboř a zastávky Slavonice - škola. Zlepší se zabezpečení železničních přejezdů, jichž je na trati přes 70, chráněných závorami jich je jen šest.
V Sedlejově na Jihlavsku by mohl být jeden železniční přejezd zrušený, nahradit by ho podle správy mohla souběžná objízdná komunikace. „Za té podmínky, že tam bude ta souběžná komunikace, jsme s tím souhlasili,“ řekl starosta Sedlejova Milan Beneš.
Mezi Kostelcem a Telčí začaly jezdit vlaky v srpnu 1898. Úsek do Slavonic byl zprovozněný v roce 1902 a o rok později byla dráha protažená do Rakouska. Po druhé světové válce bylo spojení přes státní hranici přerušeno, dnes tam vede cyklostezka.