Článek
Modrotisk, vějíř nebo jupka, to jsou jedny z charakteristických znaků oblečení, se kterým čeští sportovci odletěli do Japonska, aby ho předvedli během pátečního zahajovacího ceremoniálu her v Tokiu. Napříč společností kolekce z dílny Zuzany Osako vyvolala nejrůznější pocity, podle nejnovějšího průzkumu společnosti Nielsen Admosphere si ale získala 46 % českých občanů. Výsledné údaje firma získala prostřednictvím metody online sběru dat od pěti set respondentů starších 15 let.
Negativně se k oblečení olympioniků staví 36 % dotázaných, 14 % z nich se pak kolekce nelíbí vůbec. Jak ale upozorňuje samotná zpráva společnosti, poměrně velká skupina respondentů se nedokázala rozhodnout ani pro jednu z předložených možností – 3 % lidí uvedla, že nedokáží vzhled oblečení posoudit, 15 % se pak nedokázalo přiklonit k záporné, nebo kladné odpovědi.
Nerozhodní byli ve výzkumu hlavně muži a s odmítavým postojem přicházeli zejména mladší účastníci. Ti, kteří podobu kolekce dovedli ocenit, měli vyšší vzdělání a většinou pocházeli z Čech, kde byla reakce na olympijský úbor oproti Moravě pozitivnější. Lepšího hodnocení navíc kolekce dosáhla v případě lidí z venkova.
Podle rozhovoru, který ilustrátorka a módní návrhářka Osako poskytla DVTV, bylo cílem kolekce ukázat sportovce v „našem“, tedy tak, aby v Češích sledujících právě například zahajovací ceremoniál olympiády vyvolala nějakou vzpomínku či emoci. „I když jsou teď třeba nějaké negativní reakce, které vnímáme, tak když ti lidé řeknou, že vypadají jak sedláci, já si říkám výborně, je to tam, cítí, že jdou v našem,“ sdělila autorka kolekce několik dní po jejím představení.
Oblečení olympioniků se stalo předmětem mnoha debat i internetových vtipů. Samotná Osako ale upozornila, že součástí zadání od Českého olympijského výboru bylo přenést lidový oděv, který je návrhářce v její běžné tvorbě inspirací, také do nástupové kolekce české výpravy. Z řad sportovců, kteří se na hry kvalifikovali, byly prý reakce pozitivní.
S tím, že by kolekce na zahajovacím ceremoniálu olympiády měla obsahovat odkaz na českou kulturu a tradice, souhlasí podle již zmiňovaného výzkumu i většina Čechů. Odklon od tohoto názoru byl ale patrný zejména u mladší generace, která si na zdůraznění českých tradic nezakládá tolik jako lidé starší. Známka, kterou si nakonec kolekce z průzkumu odnesla, byla 2,9.
Ovace ale kolekce sklízí za hranicemi, jak je patrné z příspěvků, které během zahajovacího ceremoniálu her zaplavily sociální sítě. „Dobře, Česká republiko, získala sis mě těmi červenými botami,“ zní jedna z pochval na Twitteru od uživatelky z Austrálie.
Uznání oblečení získalo také od webu Forbes, kde se česká kolekce dostala na seznam nejstylovějších počinů letošních olympijských her. Český tým totiž podle něj nabízí „fascinující lekci v historické módní diplomacii“ a mimo jiné se má jednat také o krásnou poctu české minulosti.
Tokio 2021 – speciál Seznam Zpráv
PROGRAM A VÝSLEDKY Dnes v Tokiu, Češi v akci, výsledky – ZDE