Článek
Společnost, která za necelých deset let svého působení vykázala dluhy ve výši 15 miliard dolarů, přichází s novým způsobem, jak získat peníze na trhu plném silných konkurentů.
Největší streamovací služba světa se doposud spoléhala pouze na příjmy z měsíčních poplatků od svých více než 200 milionů předplatitelů. Nyní však poprvé obsazuje území e-commerce.
Po veleúspěšném minulém roce, kdy měli lidé kvůli pandemii koronaviru o služby Netflixu velký zájem, přišlo čtvrtletí, v němž se explozivní růst tržeb zpomalil. Zavedení nového e-shopu je tak logickým krokem společnosti, která se už delší dobu vážně zabývala možností maloobchodního prodeje.
Netflix zatím neoznámil, kdy přesně plánuje otevřít možnost nákupu filmového a seriálového „merche“ také lidem mimo Spojené státy. Fanoušky však ujistil, že v následujících měsících bude expandovat i do zahraničí.
Za snahou, jak pomocí internetového obchodu posilovat přísun peněz, stojí Josh Simon, viceprezident divize spotřebitelských produktů Netflixu. Do společnosti nastoupil v březnu 2020 poté, co pracoval na podobné pozici pod značkou Nike.
Tým spotřebitelských produktů se za jeho působení rozrostl z dvaceti lidí na šedesát. Mezitím Netflix uzavřel obchodní dohody s firmami Walmart, Sephora, Amazon a Target o prodeji oblečení, hraček, kosmetiky a dalších produktů v souvislosti se svými seriály a filmy.
V prvních týdnech bude e-shop obsahovat merch pouze několika málo seriálů. V současné době jsou na stránkách k dispozici kolekce dvou anime sérií. V nabídce najdou potenciální zákazníci například hodiny inspirované hlavní postavou seriálu Yasuke, a to za 135 dolarů, tedy 2800 Kč.
Koncem měsíce by se pak v netlix.shop mělo objevit oblečení a další předměty spojené s divácky velmi oblíbenou kriminální sérií Lupin. Kromě baseballových čepic, triček a svetrů budou mezi zbožím také polštáře nebo odkládací stolek za 150 dolarů (3100 Kč), jenž byl navržen a vyroben ve spolupráci s muzeem Louvre.
V příštích měsících společnost nabídne produkty spojené s dalšími hity Netflixu včetně Stranger Things nebo Money Heist.
Společnost vytvořila internetový obchod s technologickou firmou Shopify. Její prezident Harley Finkelstein uvedl, že má bohaté zkušenosti se zvládáním velkých dodávek a dokáže zvládnout desítky tisíc nákupů za minutu.
Podle sdělení Joshe Simona však Netflix neočekává, že by se peníze vydělané z e-shopu vyrovnaly částce, kterou vydělá prostřednictvím smluv s obchodními řetězci a módními značkami. Na rozdíl od společnosti Disney, která z prodeje zboží podle odhadů ročně vygeneruje desítky miliard dolarů, nemá Netflix žádné plány na kamenné obchody v nákupních centrech nebo na náměstí Times Square.
Tržby z prodeje licencovaných produktů spojených se seriály, filmy a postavami činily v roce 2019 ve Spojených státech více než čtvrtinu z celosvětových 128 miliard dolarů. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu, který provedla obchodní skupina Licensing International. Řádově největším hráčem na trhu je společnost Disney.