Článek
První obědovou špičku prožívaly restaurace ve znovuotevřených restauracích s velkým napětím. Kolem dvanácté hodiny zatím hospodští hlásili, že rozhodně nemají plno. Utěšují se ale zejména velkým počtem rezervací na večer.
„Zatím máme prázdno a čekáme, jestli lidé přijdou. Máme i na oběd nějaké rezervace, ale k nám chodí lidé na jídlo později, až kolem jedné,“ říká Havel Parkán z pražského podniku Café Jericho.
„Když teď někdo přijde na jídlo, tak místo tady je,“ říká dáma, která vyřizuje rezervace v plzeňské restauraci Na Spilce. Ta se přitom rozhodla otevírat postupně – zatím funguje jen část restaurace.
Naproti tomu na večery hlásí hospodští, že mají většinou plno. „Už v neděli volali lidé a během pondělka a úterka se to zaplnilo, a to i další restaurace, které máme ve městě,“ popisuje paní z restaurace Na Spilce.
„Máme kapacitu asi dvacet míst, už se to plní. A další dny taky rezervace jsou a naplní se to úplně hravě,“ potvrzuje Simon Balonek, výčepní a provozní pražské hospody U Kruhu, který chce nechat alespoň jeden stůl i pro lidi, kteří přijdou takzvaně z ulice.
„Dal jsem pokyn, že rezervace brát budeme, ale pokud bude zájem enormní, tak je zrušíme,“ říká Sylvio Spohr, majitel Café Louvre.
„Je to organizačně náročné, mít na jedné straně frontu nedočkavých lidí, kteří si nemohou sednout, a na druhé straně mít zarezervovaný volný stůl a čekat, zda hosté přijdou, nebo ne,“ popisuje složité dilema Spohr.
Čtyři lidé u stolu
Provozní a číšníci však řeší ještě další problém. Ačkoliv vláda jasně oznámila, že u jednoho stolu mohou sedět maximálně čtyři lidé, hosté toto pravidlo mnohdy ignorují.
Scénáře jejich objednávek se podle nich opakují podle následujícího vzoru:
Host: Dobrý den, zarezervujte nám prosím stůl, bude nás 7.
Restaurace: Omlouváme se, ale u jednoho stolu mohou sedět maximálně čtyři lidé.
Host: V pohodě, my si přihodíme židle.
Restaurace: Opakujeme. Omlouváme se, ale není to možné. U stolu mohou sedět maximálně čtyři lidé.
Host: No, tak to my nepřijdeme, když to tak hrotíte.
Číšníci a servírky popisují na sociálních sítích desítky podobných telefonátů. „My už řešili rezervaci na vánoční večírek pro 30 lidí,“ říká například Eliška P. „Dnes si dělal pán rezervaci pro šest osob. Než jsem se stihla nadechnout, tak mi řekl, že ví, co chci říci, a že si meze sebe dají krabičku sirek. Úplně mi vzal vítr z plachet,“ odlehčuje situaci Klára J.