Hlavní obsah

Obchvat Olbramovic chce postavit firma M-Silnice za 321 milionů Kč

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Stavbaři už brzy začnou s budováním obchvatu Olbramovic na Benešovsku. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obdrželo deset nabídek od stavebních firem, nejvýhodnější podala společnost M-Silnice.

Článek

Přeložku frekventované silnice I/3 z Prahy na Tábor chce postavit za 320,9 milionu korun, tedy za 67 procent předpokládaných nákladů. Stavba má pravomocné stavební povolení a bezprostředně po dokončení výběru bude zahájena, uvedl dnes na Twitteru ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Olbramovice trápí nadměrná doprava, obchvat má být dlouhý 3,4 kilometru a počítá se s napojením na již postavené úseky okolo Tomic a Votic. Investorem je podobně jako u všech silnic první třídy ŘSD. Podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) má být nová silnice hotová v roce 2022.

Příprava stavby nebyla jednoduchá. Původní stavební povolení vydané předloni středočeským krajským úřadem ministerstvo dopravy zrušilo. Námitky proti němu podala mimo jiné společnost Davo Corporation, provozující autobazar, nebo firma Imoba z holdingu Agrofert, která vlastní nedalekou farmu Čapí hnízdo. Kraj, v jehož vedení bylo tehdy hnutí ANO, odmítl jakýkoli politický vliv na řízení o stavbě obchvatu.

Podle ministerstva krajský úřad vydal povolení v rozporu se zákonem, proto byla věc vrácena. Nové stavební povolení krajský úřad vydal loni v únoru, proti rozhodnutí přišlo opět jedno odvolání. Ministerstvo ale již odpůrcům nevyhovělo a potvrdilo rozhodnutí krajského úřadu.

Zejména v Olbramovicích se objevily obavy, že komplikace se stavebním povolením výstavbu o roky oddálí. To by mělo pro místní nepříjemné následky. Nyní je obec silnicí rozdělena na dvě poloviny, což zejména v dopravních špičkách vytváří nebezpečné situace pro chodce. Vybudování přeložky I/3 mimo střed Olbramovic má významně ovlivní plynulost provozu, zkrátit dobu jízdy a snížit emise. Středočeský kraj v minulosti tvrdil, že obchvat Olbramovic je pro něj kvůli návaznosti na výstavbu dálnice D3 dlouhodobou prioritou. Řízení se v minulosti zpozdilo i kvůli úmrtí několika účastníků.

Doporučované