Článek
Provozovny v obchodních centrech se připravují na pondělní otevření. Poradenská firma CBRE popisuje, jak taková příprava vypadá, když není jasné, zda se obchodů nakonec týkat nebude, a co se změní na obchodování po covidu.
„Mnozí nájemci šli v posledních měsících na dřeň. Na skladě mají neprodané zimní zboží a řada z nich je na hraně svých sil. Nejednoznačná komunikace ze strany vlády a ministra zdravotnictví jen zvyšuje napětí mezi obchodníky a prohlubuje jejich beznaděj a frustraci,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy Byznys Tomáš Míček, vedoucí retail sektoru a oddělení správy obchodních center v realitně-poradenské společnosti CBRE, která sama spravuje v Česku přes dvacet obchodních center a parků.
V pondělí se mají otevřít služby vztahující se k péči o tělo či o zvířata. Ve čtvrtek vláda oznámí, zda se otevřou také obchody, jak původně avizovala. Kolika obchodů a služeb pod vaší správou se otevření od pondělí týká?
Každé obchodní centrum má lehce odlišnou skladbu nájemců, nicméně v průměru se jedná o 50 až 70 procent provozoven v centrech. Pokud se v pondělí otevřou pouze služby, bude to spíše zanedbatelný počet provozoven, maximálně do pěti procent.
Jak se jednotlivé obchody a služby připravují na otevření a jak se na uvítání zákazníků připravují obchodní centra?
Mnozí nájemci šli v posledních měsících na dřeň. Na skladě mají neprodané zimní zboží a řada z nich je na hraně svých sil. Bohužel k tomu přispívá i nejednoznačná komunikace ze strany vlády a ministra zdravotnictví, a to jen zvyšuje napětí mezi obchodníky a prohlubuje jejich beznaděj a frustraci. Oznámení o otevření obchodů 3. května již všichni brali jako finální, a proto zpochybnění tohoto termínu všechny nepříjemně zaskočilo. Denně řešíme telefonáty od vlastníků obchodních center i nájemců, neustále sledujeme televizi a internet, abychom byli v obraze o aktuálních vládních změnách.
V rámci obchodních center jsme přitom již navýšili počty pracovníků ostrahy, kteří budou monitorovat situaci v OC a zároveň informovat zákazníky o platných opatřeních. Ta budou také všude viditelná prostřednictvím různých infografik i vysílání v rozhlase. V rámci některých center jsou zřízeny prodejní stánky a automaty na prodej respirátorů a hygienických roušek. Případně zákazníky informujeme prostřednictvím navigačních cedulí, v jakých obchodech mohou respirátory zakoupit (lékárny, drogerie apod.).
Zároveň obchodní centra v naší správě nakoupila velké množství respirátorů. Pokud proto zákazník nebude respirátor mít, tak mu ho ostraha poskytne zdarma. Jednotlivé obchody si pak dodržování opatření v rámci svých prostor budou řídit samostatně pomocí infografiky a školeného personálu.
Kdo hradí náklady na potřebná opatření a jak velké jsou?
Náklady na zajištění vládních opatření jsou v rámci obchodních center hrazeny samotným centrem. Nicméně se jedná o provozní náklady, na nichž se podílejí jednotliví nájemci formou poplatků, které hradí současně s nájmem. Částku nelze paušalizovat, protože každé centrum to má jinak, tržní standard je od 150 do 200 Kč za metr čtvereční.
Jak bude otevření vypadat, až budou otevřené i obchody? Nahrnou se do nich zákazníci, nebo se už naučili nakupovat on-line a žádné davy očekávat nelze?
Pokud budeme vycházet ze zkušeností z minulých rozvolnění, tak očekáváme nárůst návštěvnosti oproti současným číslům. V prvních dnech předpokládáme zvýšený zájem ze strany zákazníků, kteří své nákupy odkládali nebo je nemohli či nechtěli realizovat on-line.
Po první vlně očekáváme, že se návštěvnost ustálí na úroveň roku 2019 a postupně se bude přibližovat číslům právě roku 2019. Obdobně jako tomu bylo v létě minulého roku.
Dle našich zákaznických průzkumů se většina návštěvníků vrátí. Stále však budou uzavřené některé provozovny jako kina, fitness centra nebo restaurace, které generují v rámci obchodních center značnou část návštěvnosti.
Covid tvrdě dopadl na řadu značek. Z obchodních center se stáhly například Camaieu, Tous, Thomas Sabo, Promod nebo Aldo. Jaké další už zákazníci nenajdou?
Toto není v současné době zcela jasné. Kromě známých případů společností, které svou činnost již ukončily, neevidujeme žádné další obchody, které by neplánovaly otevřít.
Bude velice důležité, jak se budou vyvíjet tržby jednotlivých obchodů po otevření. To bude určující pro budoucnost některých obchodů.
Přilákají zákazníky naopak některé nové značky nebo se navýší jejich počet v rámci tuzemské obchodní sítě?
Některé značky skutečně navzdory pandemii plánují expandovat a hledají vhodné prostory v rámci obchodních center a retail parků. Týká se to převážně mass market značek, které oslovují zákazníka akcentujícího velmi dostupnou cenu a široký sortiment. Například se jedná o Action, Tedi, NKD nebo v Česku velmi populární Pepco.
Svůj expanzní apetit i v této náročné době projevují značky například z kategorie domácích potřeb a nábytku. Vidíme také trend tzv. mladých značek, který do budoucna poroste a bude součástí přeměny některých existujících obchodních center, jež se budou více a více orientovat na komunitu žijící v okolí. A na mladé nebo uvědomělé zákazníky, kteří již nyní akcentují kvalitu, avšak tu lokální a udržitelnou. Příkladem může být značka Kinoko nebo Bonami.
Posilovat budou také koncepty obchodů, které svou nabídku pravidelně mění a tím svým zákazníkům nabízí stále něco nového a atraktivního. Zákazníci tento způsob nabídky, který v současné době nabízí v rámci nepotravinářského zboží třeba prodejny Lidl nebo Tchibo, velmi kvitují.
O kolik se propadly tržby obchodů pod správou CBRE?
V minulém roce návštěvnost v našem portfoliu klesla asi o 25 procent s tím, že v době tzv. lockdownů to bylo až o 60 procent. Obraty na druhou stranu poklesly o trochu méně, a to o 20 procent. Zde se projevuje změna zákaznického chování v době pandemie, kdy zákazníci nechodí nakupovat tak často, ale v rámci jedné návštěvy nakoupí více zboží.
Jsou obchody připraveny na další případné uzavírky?
Všichni doufáme, že již k dalším plošným uzavírkám nedojde. Stále trváme na tom, že obchodní centra nejsou ohniskem šíření viru. Potvrzením je i nedávný posudek profesora Omara Šerého, neurobiologa a specialisty na DNA, který zpracoval pro Asociaci nákupních center.
Zavedli jsme mnoho opatření na minimalizaci přenosu nákazy v obchodních centrech a samotných obchodech včetně posledního opatření v podobě povinnosti nošení respirátorů. Zákazníkům, kteří nemají respirátor, při návštěvě obchodního centra nabízíme respirátory zdarma.
Také ve většině našich centrech instalujeme stanoviště na antigenní testování na covid-19 a jsme připraveni zavést další potřebná opatření, pokud to bude nutné.
Jak covid v delším horizontu změní nakupování v obchodních centrech? Bude jejich počet ubývat, zmenšovat se jejich plocha?
Průzkumy potvrzují, že většina Čechů se po skončení pandemie plánuje do kamenných obchodů vrátit. Nicméně vlastníky obchodních center čeká ve spolupráci s nájemci postupné propojování on-line a off-line nakupování v podobě implementace různých forem výdejních míst a zkvalitňování zákaznického servisu v prodejnách.
Obecně se očekává změna vnímání kamenné prodejny jakožto pouhého místa pro prodej produktu či služby na multifunkční místo s vynikajícím zákaznickým servisem, které poskytuje možnost výdeje objednaného či rezervovaného zboží on-line anebo funguje jako showroom, kde si zákazník zboží vyzkouší a nechá doručit domů.
Třetina nájemců obchodních center plánuje v rámci svých obchodů změny související s modernizací či zkvalitněním zákaznického zážitku. Kromě redesignu samotných obchodů či showroomu se nejčastěji jedná o větší využívání digitálních technologií, mj. samoobslužných terminálů a bezkontaktních plateb, ale i uživatelsky vylepšených e-shopů.
Jak to bude s rozvojem retailových parků? Budou se rozvíjet na úkor obchodních center?
Koncept retailových parků v době pandemie fungoval skvěle. Jejich velká výhoda byla nejen ve specifické nabídce zboží, ale také v tom, že všichni nájemci dohromady sdílejí pouze parkoviště. Každá prodejna má svůj vlastní vchod i samostatnou vzduchotechniku.
Co je to retailový park
- Retailový nákupní park se nachází na okrajích měst či v menších městech. Obvykle je tvořen hypermarketem jako základnou nákupů lidí a dále jej doplňují další samostatně stojící prodejny, často diskontního typu.
- Každá takováto prodejna má na rozdíl od komplexu prodejen v obchodních centrech vlastní vstup a vchod pro zásobování.
Dodržování zvýšených hygienických opatření i případná regulace počtu zákazníků je díky tomu snazší.
V době nouzového stavu měly retailové parky v porovnání s obchodními centry větší proporční podíl ploch, které zůstaly otevřené. V daných podmínkách fungovaly velmi dobře a jejich význam poroste i do budoucna.
Očekáváme, že zatímco za luxusními značkami, nákupním zážitkem a volnočasovými aktivitami (kina, restaurace, welness zařízení, dětské koutky apod.) budou lidé převážně jezdit do obchodních center ve větších městech, v retailových parcích budou nakupovat věci denní potřeby a zároveň je využívat jako výdejní místo pro objednávky z e-shopů.
Obchody i služby si stěžují na to, že nájemní podmínky v obchodních centrech jsou velmi tvrdé a přispívají k jejich pádu. Vedle dlouhodobých a téměř nevypověditelných smluv na 5 let a více jim „lámou vaz“ marketingové či provozní náklady nebo to, že musejí být otevřené po celou otevírací dobu, ač do center nikdo nechodí. Změkčí covid tyto podmínky?
Je potřeba si uvědomit výjimečnost současné situace, která není zapříčiněna ze strany pronajímatelů. Podobně jako tato krize dopadá na prodejce, tak ovlivňuje i pronajímatele. Přestože je část obchodů uzavřena z důvodu vládních restrikcí, zbývající část obchodů je stále otevřena, a obchodní centra jsou tak stále v provozu. Není tedy možné náklady významně snížit nebo nerealizovat např. opravy a revize zařízení. Navíc z důvodu požadovaných opatření v rámci obchodních center, jako jsou dezinfekce, zvýšená četnost úklidu, navýšení pracovníků bezpečnostní služby pro dohlížení na dodržování opatření apod., jsou některé náklady dokonce vyšší než před touto pandemií.
Z dlouhodobého hlediska neočekáváme změnu v podmínkách a parametrech nájemních smluv. I přesto jsou pronajímatelé, pro které spravujeme obchodní centra, připraveni s nájemci jednat o slevách, a pomoci jim tak současnou situaci překonat.
CBRE
CBRE je světovým lídrem v oblasti komerčních realitních služeb. V Česku působí od roku 1999. Svým klientům radí v oblasti oceňování, nákupu a prodeje obchodních center a retailových parků. S vlastníky jednotlivých nemovitostí řeší například jejich ideální koncept a design, skladbu nájemců a pronájem maloobchodních prostor. Konkrétní nájemce vyhledává, oslovuje a vyjednává s nimi podmínky nájemních smluv.
V rámci celého Česka spravuje 10 obchodních center a 14 retailových parků, jako jsou například Centrum Most, OC Letňany, Outlet Arena Moravia – Ostrava, respektive Retail park Haná Olomouc, Retail park Futurum Ostrava a síť retail parků s názvem STOP SHOP lokalizovaných napříč Českem. Celkem obhospodařuje více než 500 tisíc metrů čtverečních maloobchodních prostor.