Hlavní obsah

Obchod budoucnosti – reklama na míru i detailní přehled o zákazníkovi

Společnost Microsoft představila během Retail Summitu obchod budoucnosti.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Zrcadlo, které vám k tričku doporučí vhodné tenisky, personifikovaná reklama, která se vám promítne přímo v obchodě, a sleva, jež na vás vyskočí u výrobku, který jste si už v minulosti prohlíželi na internetu. I takhle by brzy mohly vypadat české obchody.

Článek

Prodejnu budoucnosti předvedla v rámci Retail Summitu 2020 společnost Microsoft. Ve spolupráci s řadou dalších firem ukázala, jak mohou vzájemně propojené technologie fungovat, zjednodušit nakupování zákazníkům a zároveň usnadnit život obchodníkům.

Regály se senzory

Prodejci například mohou díky inteligentním regálům s integrovanou váhou okamžitě poznat, které zboží je potřeba doplnit. Jiná technologie je zase upozorní, kde jsou přehozené cenovky, případně které zboží nemá na dané polici co dělat.

Takto získaná data zároveň slouží k detailnímu přehledu o pohybu zboží v obchodě. „Dokážu jednoduchými senzory zjišťovat aktuální stav regálu. Je doplněné zboží? Kdy se to zboží prodává? Možná v kombinaci s kamerovým senzorem dokážu i říct, kdo si to zboží kupuje,“ vysvětluje expert Microsoftu Nikola Pleska.

Konkrétní zákazník, o kterém vím vše

Právě využití všudypřítomných kamer a obrazovek je citlivé téma, které ale jednou může nakupování dost změnit. „Obrazovka pozná buď segmentovou skupinu, která do obchodu vchází, nebo pozná konkrétního zákazníka,“ vysvětluje Pleska. Dodává, že pak už může obchodník pracovat přímo s konkrétním zákazníkem a nabídnout mu nákupy doslova na míru – třeba i na základě jeho posledního nákupu na internetu.

Možností, jak technologie využít, je ale daleko víc. Jedním klikem je třeba možné změnit cenovky u zboží i několikrát denně.

Doporučované