Článek
Tornádo srovnalo se zemí rodinné domy i budovy a část obyvatel jižní Moravy byla odříznuta od světa kvůli výpadkům elektřiny i mobilního signálu. Na několik hodin ustala dálniční, silniční a železniční doprava.
Na místě zasahují hasiči a záchranáři, situaci mapuje i Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo dopravy. Šéf obou resortů Karel Havlíček (za ANO) v rozhovoru pro SZ Byznys popsal, jak momentálně vypadá situace ve firmách, průmyslu a dopravě na jihu Moravy a jakou finanční podporu stát obcím a podnikatelům chystá.
Jaká je aktuálně situace ve firmách a v průmyslu na jižní Moravě v oblastech, které zasáhlo tornádo?
Monitorujeme to od čtvrtečního večera. Řekl bych, že ve zdejších firmách a v průmyslu teď nenastává nic dlouhodobě problematického.
Samozřejmě drobní podnikatelé a služby v postižených obcích to mají náročně, ale dáme jim určitou formu podpory v podobě odlehčení od plateb a podobně. Problém je spíše s infrastrukturou, která se dotýká i průmyslu.
Jak mohou omezení v dopravě ovlivnit tamní průmysl?
Je problém s energetikou a dopravní obslužností. ČEPS ale odvedl skvělou práci, podařilo se mu zafixovat sloupy vysokého napětí. Když to zjednoduším, byly dva sloupy vysokého napětí, mezi nimi osm dalších sloupů, které popadaly a bohužel spadly na dálnici D2. Takže se provoz zastavil od čtvrtečního večera až do pátečních 14 hodin, kdy se podařilo stožáry zafixovat.
V odpoledních hodinách už byly všechny dálnice průjezdné.
Podařilo se nám také zafixovat sloupy na dálnici D1 u sjezdu na D46, díky čemuž se stala průjezdná. Dá se říct, že v odpoledních hodinách už byly všechny dálnice průjezdné.
Kvůli popadaným sloupům elektrického vedení byly přerušeny dodávky elektřiny. Kolik lidí je stále bez proudu?
V dopoledních hodinách jsme měli ještě 130 tisíc domácností bez proudu, což se podařilo srazit na aktuálních 30 tisíc. Je ale pravda, že obnovení zásobování elektřinou u posledních 20 až 30 tisíc domácností bude trvat déle, protože je to složitější.
Někde jsou domácnosti odstřižené od plynu, tam může obnova trvat až několik dní.
Jakou finanční částku na pomoc firmám a průmyslu uvolníte?
Dnes to nebudeme specifikovat přes finanční částku, ale když to zjednoduším, povedeme to přes „potřebu firem“.
Pokud někde došlo k odstavení výroby, připravíme pro firmy speciální program.
V postižených obcích se nejedná o tisíce ani stovky postižených subjektů, spíš to budou desítky či jednotky. V každém případě mohou počítat s tím, že budou mít odložené všechny platby, jako jsou daně a podobně.
Pokud někde došlo k odstavení výroby v důsledku výpadku elektřiny, což ještě nemáme zmapované, připravíme pro firmy speciální program.
Jak bude vypadat podpora pro obce a kraje?
Ministerstvo dopravy už ve čtvrtek večer začalo řešit společně s Ministerstvem pro místní rozvoj poničené komunikace v obcích a krajích. Nejdříve jsme mysleli, že uděláme dva programy, nakonec jsme je spojili do jednoho, aby to bylo jednodušší.
Společně dáme dohromady zhruba půl miliardy korun, ale jsme připraveni přidat další zdroje, pokud to bude potřeba. Zatím je to jen odhad.
Kam peníze půjdou?
Na opravu chodníků či cyklostezek, aby se lidé mohli opět bezpečně pohybovat a aby bylo možné zásobování obchodů a služeb.
Jak bude program fungovat?
Bude to velmi jednoduché. Program už máme napsaný a představíme ho v pondělí dopoledne.
Obce prokážou škodu, zdokladují ji a okamžitě dostanou peníze. Budou je mít v řádech jednotek dnů na účtu.
Podpoří ministerstvo ještě nějaké další oblasti, které to potřebují?
Musíme dávat peníze i na větší poškozené objekty například železničního charakteru. Z původních 24 zablokovaných tratí, které nemohly být v provozu, Správa železnic odstranila všechny zátarasy na dvaceti z nich. Zbylé jsou ty více poškozené.
Velmi rychle také dala dohromady mezinárodní trasu na Vídeň, která opět funguje bez větších problémů. Je ale několik lokálních tratí, které jsou výrazně poškozené. Tam může uvedení do provozu trvat až několik dní. Bude to stát velké peníze, které půjdou ze zdrojů Správy železnic, respektive z Ministerstva dopravy.