Článek
Do prvního kola hodnocení, které se uskutečnilo na konci minulého týdne ve Valticích, přihlásilo 56 vinařských firem 259 vzorků, uspělo 234 vín. Při bodování musí víno získat aspoň 80 bodů z celkových 100 bodů. Hodnotí se čistota vína, barva, vůně, chuť a celkový dojem.
Na konci tohoto týdne se uskuteční druhé kolo hodnocení, po něm budou jasné definitivní počty Svatomartinských vín. Loni známku ve dvou kolech získalo 97 vinařství, která nabízela 366 druhů těchto vín. Na trh šly přibližně dva miliony lahví Svatomartinského vína.
Pro letošní rok Vinařský fond očekává pokles počtu lahví na trhu, po prvním kole hodnocení očekává, že by to mohlo být 1,75 milionu lahví.
Důvodem nižšího zájmu o značku Svatomartinské je uzavření restaurací i rušení tradičních svatomartinských akcí kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Zejména menší vinařství, která se na gastronomii a prodej na kulturních akcí zaměřují, tak přišla o hlavní prodejní kanály. Vyrobit letos Svatomartinské víno se tak vyplatí jen těm vinařstvím, která mají odbyt zajištěný - například v supermarketech nebo prostřednictvím internetových obchodů.
Značka Svatomartinské byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond, který ochrannou známku každoročně propůjčuje vinařům.
Kromě Svatomartinských jsou ale na trhu i další mladá vína z letošních hroznů. Nabízí je například Vinařství Lahofer, Vinařství Waldberg, Vinařství Hanzel, ale také Chateau Valtice. Vinařství v jejich názvu většinou používají právě slovo mladý nebo mladá.