Hlavní obsah

O neprůstřelné vesty strakonické firmy Moira má zájem FBI

Foto: Shutterstock.com

Vesty firmy, jež dělá funkční prádlo, vyzkoušela i kolumbijská protidrogová jednotka Gaulla, objedná si je. Trička dodá Moira pro český Útvar rychlého nasazení (URNA).

Článek

FBI projevila zájem o skryté vesty společnosti Moira na veletrhu IWA v Norimberku. „Je to první kontakt, ale strávili tam asi půl hodiny, zkoušeli tu vestu. Mám z toho obrovskou radost,” řekla ředitelka společnosti Marcela Vlčková.

Kolumbijci již vyzkoušeli nové skryté vesty Spirit z funkčních materiálů, které Moira vyvinula s firmou 4M Systems a Českou zbrojovkou. Jsou podle Vlčkové nadšení, jak vesta odvádí vlhkost a že je skrytá. „Hodně řešili, že když se dokázali infiltrovat mezi gangy, tak když se zjistilo, že mají vesty, zastřelili je. Museli je přestat nosit, tak teď jsou (z vest Moiry) nadšení. Vyřizují si papíry, aby si je mohli dovézt,” řekla Vlčková. Jde o stovky kusů. Pro URNA dodá Moira během dvou měsíců kolekci triček. Neprůstřelné vesty prodává firma hlavně do zahraničí.

„Když nás testovala česká armáda, zjistila, že když měli jejich kluci Moiru, měli o 20 až 30 procent lepší střelby. Psychická a fyzická pohoda pak rozhoduje, jestli ti kluci přežijí,” řekla ředitelka.

Díky kontaktům České zbrojovky dělají vojáci zátěžové testy prádla Moiry v řadě zemí od Malajsie, kde je extrémní vlhkost, až po vysokohorské Peru. Výrobky již koupili i vojáci z Keni. Vývoj vesty trvá dva až tři roky. Vojákům nabízí firma nově i triko Cell Tec do všech klimatických podmínek. „Tělo zůstává v suchu a teple, i kdyby propotilo dva litry vody. Pořád nás ale živí sportovci a horolezci,” řekla Vlčková. Na prádle pro vojáky jsou proti sportovnímu jiné střihy, jinde jsou funkční zóny i kapsy.

Textilka měla loni tržby asi 100 milionů korun, předloni 86,3 milionu. Zisk po zdanění bude asi osm milionů, oproti 2,9 milionu korun z roku 2016. „Zisk je důležitý, ale mnohem důležitější pro nás je, abychom se vyvíjeli,” řekla ředitelka. Letos Moira investuje šest až osm milionů do strojů, loni koupila stroje za deset milionů. Do vývoje dává ročně asi šest milionů.

Společnost, mezi jejíž zákazníky patří i pilot Martin Šonka či handicapovaný cyklista Jiří Ježek, má v ČR 36 prodejen. Letos otevře novou v Brně. Termoprádlo a outdoorové oblečení vyrábí Moira z polypropylenu, který se taví při 165 stupních, má patentované pětilaločné vlákno.

Ve strakonickém areálu zabírajícím 55 tisíc metrů čtverečních vyrobí Moira ročně stovky tisíc kusů prádla. Jen ponožek vyrábí 42 druhů, dále věci pro běžkaře, myslivce, kojence i módní kolekci Moira Fashion, v níž je novinka i minisukně, pod níž jsou sportovní kraťasy. „Mohlo by se to jmenovat mužské zklamání,” řekl ČTK s nadsázkou zakladatel firmy Mario Vlček, který letos získal cenu Podnikatel roku Jihočeského kraje.

Firma, jež vznikla roku 1990 a zaměstnává 100 lidí, jimž letos zvedla mzdy o tři až pět procent, vyváží asi deset procent produkce.

Doporučované