Hlavní obsah

O doučování v Karlovarském kraji je zájem, pomáhají i dobrovolníci

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Zájem o doučování v Karlovarském kraji je v době distanční výuky kvůli koronavirovým opatřením velký. Na pomoci dětem s výukou se v kraji podílí také organizace Člověk v tísni, zapojují se více i dobrovolníci.

Článek

Práci dobrovolníkům komplikuje omezení osobních kontaktů kvůli šíření koronaviru. Dohnat rozdíly, které se mezi dětmi kvůli zavřeným školám stále více prohlubují, bude těžké. Každá ze čtyř sociálních pracovnic v Karlovarském kraji má na starosti okolo deseti rodin. Pracovnice, které působí kolem Nejdku, Karlových Varů, Sokolova a Chebu, nyní spolupracují zejména se stálými klienty, pár se jich přihlásilo nově, popřípadě se na organizaci obrátila škola se žádostí o pomoc s doučováním svých žáků.

„Práce je ale ztížená tím, že nemůžeme chodit k rodinám domů jako dříve. Pouze v ojedinělých případech se domluví individuální konzultace. V létě se dalo chodit ven a učilo se na lavičce v parku, ale nyní se můžeme scházet pouze v našich prostorech a na krátkou dobu,“ řekla koordinátorka vzdělávacích aktivit z Člověka v tísni Alžběta Pospíšilová. Obvykle trvá doučování dvě hodiny, to se teď ale kvůli možné nákaze nedoporučuje. „Dítěti se proto snažíme v co nejkratší době poskytnout to, co nejde online, zbytek vyřizujeme přes telefon nebo přes online platformu,“ řekla koordinátorka.

V regionu je nyní okolo 30 rodin, kterým zapůjčila organizace technické vybavení k online výuce. Díky darům mohli pracovníci půjčit počítače, routery nebo SIM karty, poptávka je ale daleko vyšší. „Gramotnost některých rodin ohledně počítačů byla nižší, museli jsme je s tím nejprve naučit zacházet. Také jsme jim museli vysvětlit, že když jim počítač zapůjčíme, musí s námi dále spolupracovat,“ uvedla koordinátorka.

Pracovnice se setkávají i s tím, že některé děti, zejména ze sociálně vyloučených lokalit, neplní své úkoly a ve škole pak dostávají nedostatečnou známku. Děti ztrácejí motivaci a „páky“ na ně podle koordinátorky nejsou. Rozdíly mezi dětmi se proto dále zvětšují a bude obtížné je dohnat.

„Spolupracujeme třeba s dětmi z posledních ročníků, kteří si vybírají střední školu. Tím, že nechodí do školy, nemají o středních školách žádný přehled, neorientují se v tom, co škola nabízí, ani se nepřipravují na přijímačky. I v tom jim musíme pomoct,“ uvedla Pospíšilová.

Z pohledu koordinátorky zasáhla epidemie nejvíce právě nejmladší žáky. „Děti jsou poznamenány, a to jak v důsledku vzdělávání, tak i po psychické stránce, mohou trpět úzkostmi a výkyvy nálad, i po sociální stránce, kdy jim chybí kontakty s vrstevníky, denní řád, motivace, soutěživost ve třídě i kontakt s autoritou,“ uvedla.

Organizace v Karlovarském kraji se dlouhodobě potýkala s nedostatkem dobrovolníků. Je to podle koordinátorky zejména tím, že v kraji není státní vysoká škola a chybí tu vysokoškoláci. „Zjistili jsme, že výhoda téhle doby je ta, že doučování nemusí probíhat osobně. Například dobrovolník z druhé strany republiky, který studuje matematickou fakultu, může pomoci žákovi s matikou v našem kraji. Tím se náš problém docela vyřešil,“ řekla Pospíšilová.

Doporučované