Hlavní obsah

Novým úsekem Žabovřeské projedou řidiči od dnešního večera

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovozňuje první etapu stavby velkého městského okruhu v brněnské Žabovřeské ulici. Řidiči novým úsekem projedou ve čtyřech pruzích zhruba od 18:00.

Článek

Ode dneška je taktéž otevřená lávka pro pěší, která usnadní cestu přes frekventovanou silnici mezi Žabovřeskými loukami a zastávkou Bráfova. Kompletně hotová bude první etapa v březnu příštího roku. Chybí ještě chodníky či sadové úpravy, řekla dnes novinářům brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

První etapa prací na úseku dlouhém 880 metrů začala v říjnu 2018. Soustředila se především na rozšíření Žabovřeské ulice do čtyřpruhového uspořádání v úseku od mimoúrovňové křižovatky Kníničská ke Kamenomlýnskému mostu. Náklady činily 416 milionů korun a zhotovitelem jsou firmy Strabag a Imos.

V souvislosti s jejím ukončením se mění i uspořádání dopravy. Řidičům se uzavře Fanderlíkova ulice a obslužná silnice, kterou využívali pro jízdu směrem z Bystrce do Pisárek. V souvislosti s uzavřením Fanderlíkovy bude lokálně zúžen průjezd po Žabovřeské ve směru od Královopolského tunelu.

Na přelomu letošního a příštího roku začne druhá etapa stavby. Práce se přesunou do úseku mezi Kamenomlýnský most a Hlinky. „Tento projekt je pro město velmi významný. Velký městský okruh je třeba dokončit a upravit tak, aby bylo možné jím plynule projet bez zbytečných zdržení. K těm na Žabovřeské docházelo zejména kvůli zúžení silnice, které způsobovalo obzvláště v době dopravní špičky výrazné kolony,“ uvedla Vaňková.

Z městského rozpočtu jde na obě etapy dohromady 200 milionů korun. „Město zajišťuje především stavební objekty související s obsluhou daného území, jako je například komunikace pro obsluhu Žabovřeských luk, chodníky, veřejné osvětlení či lávku přes Žabovřeskou, která vyšla na přibližně 30 milionů korun,“ řekl náměstek primátorky Robert Kerndl (ODS).

Navazující druhá etapa zahrnuje především vybudování tunelu pro tramvaje o délce 500 metrů. „Umožní rozšíření silnice na čtyřpruhové uspořádání, čímž bude odstraněné úzké hrdlo, které výrazně snižuje plynulost, a tedy i bezpečnost dopravy,“ zmínil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Náklady na druhou etapu činí 2,03 miliardy. Hotová by měla být v polovině roku 2024. Zhotovitelem je sdružení firem Eurovia, Hochtief a Subterra.

S přeložením tramvajové trati do tunelu je spojená dvouletá výluka tramvají linky 1, nutná k tomu, aby stavba skončila dříve. Dopravu do Komína a Bystrce zajistí posílené tramvajové linky 3 a 10. Místní obsluhu zastávek Bráfova a Stránského a jejich propojení s přestupním bodem Vozovna Komín zajistí tramvajová linka 11. Přepravu mezi zastávkami Vozovna Komín a Pisárky zajistí okružní autobusové linky 44 a 84, které dopravní podnik v úseku Vozovna Komín - Mendlovo náměstí operativně posílí.

Doporučované