Článek
Pos letiště vedl už v letech 2011 až 2014. Nyní se stane nástupcem Václava Řehoře, kterému ve funkci skončila smlouva. Informovalo o tom ministerstvo financí. Devětapadesátiletý Pos je v současnosti jednatelem Letiště Karlovy Vary. Do funkce na pražském letišti bude jmenován k 30. srpnu.
„Letiště Praha bude řídit erudovaný odborník, který už více než 30 let kontinuálně působí v oboru letectví a cestovního ruchu. Pan Jiří Pos se vrací takříkajíc na místo činu, protože Pražské letiště vedl již v letech 2011 až 2014. Od prvního dne tak může začít s realizací svých smělých vizí a plánů, v čemž ho jako jediný akcionář budeme maximálně podporovat,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).
Ministerstvo financí, které zastupuje ve vztahu k letišti akcionáře, tedy stát, vyhlásilo výběrové řízení na nového šéfa letiště na začátku června. Rozhodlo tak poté, co neprodloužilo mandát dosavadnímu šéfovi letiště Václavu Řehořovi. Ten byl v čele letiště od roku 2014, kdy nastoupil právě po Posovi. Řehoř v březnu žádal ministerstvo o prodloužení smlouvy, ovšem neúspěšně. Ministerstvo k tomu tehdy uvedlo, že v souvislosti s dynamickým vývojem v letecké dopravě a novými výzvami považuje za vhodné vyhlásit výběrové řízení.
Pos by členem vedení Letiště Praha od roku 2006, o pět let později se pak stal jeho předsedou. V čele letiště byl do roku 2014, kdy odešel do představenstva Českého aeroholdingu, tehdy mateřské společnosti letiště.
„Více než jindy zde platí známé rčení, že nevstoupíš dvakrát do stejné řeky. Z pražského letiště jsem odcházel v roce 2014, kdy odbavovalo ročně přes 11 milionů pasažérů. Teď jich v důsledku pandemie z Prahy létá zhruba čtvrtina. Mými prioritami pro nejbližší období jsou proto logicky opětovný růst počtu spojení i cestujících a návrat k vyrovnanému provoznímu hospodaření společnosti,“ uvedl Jiří Pos ke svému nástupu do vedení letiště.
Letiště Václava Havla Praha je největším tuzemským letištěm. V roce 2019 před covidovou krizí odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících. Po vypuknutí pandemie ovšem letiště prudce zasáhla letecká krize, loni tak provoz klesl meziročně o 79 procent pasažérů. Celkem jich letiště v roce 2020 odbavilo 3,66 milionu, což je nejméně za posledních 25 let. Provozní ztráta podle dřívějších údajů letiště činila asi 100 milionů korun měsíčně. Letiště zároveň kvůli krizi a oslabení provozu propustilo během roku zhruba 600 zaměstnanců. Před krizí mělo asi 2900 pracovníků. V současnosti provoz na letišti postupně roste, stále je však hluboko pod normálem.
Skupinu Letiště Praha tvoří vedle samotného letiště dceřiné firmy Czech Airlines Handling a Czech Airlines Technics.