Článek
Na pracovním trhu vzniká nový model nabírání vhodných kandidátů. Přichází s ním společnost Start.jobs., která loni v listopadu spustila pracovní portál Bezpersonálky.
Jak už název napovídá, jde o portál, který ze svých řad vylučuje personální společnosti či agentury, a to proto, aby zrychlil a zefektivnil náborový proces.
Na jedné straně tak jsou firmy, které přes své inzeráty poptávají zaměstnance, a na straně druhé lidi, kteří pomocí svých životopisů hledají práci. Na první pohled je to tedy podobné jako u personálních agentur, avšak kontakt mezi oběma stranami je přímý bez jakéhokoliv dalšího zprostředkujícího článku, a tedy i rychlejší a levnější. Proč vznikl?
„Je to osobní. Rád pracuji s lidmi, ale nelíbí se mi, jak to dnes na pracovním trhu, s kterým mám mnohaleté zkušenosti i z personálních agentur, funguje. Mám pocit, že se z toho někdy stává mlýnek na maso, který neslouží tomu, čemu má – aby lidé našli co nejrychleji dobré zaměstnání a firmy vhodné kandidáty. Chci ten režim změnit,“ říká Richard Kuba, zakladatel a šéf Bezpersonálky.
Personální agentury podle něj zpomalily fungování trhu tím, že často bez vědomí kandidáta rozesílají jeho životopis na desítky často nevhodných míst, aby se do rozhozených sítí někdo chytil a ony za něj získaly provizi.
Naopak uchazečům o zaměstnání posílají nabídky na zaměstnání, které neodpovídají jejich preferencím či schopnostem. Zahlcená pošta má pak za následek to, že otravuje lidi i firmy a obě strany ztrácejí motivaci po této cestě hledání zaměstnání jít.
Bezpersonálka se to snaží změnit, rychlejší komunikaci mezi firmami a kandidáty podněcuje kromě vyloučení personálních agentur také dalšími podpůrnými nástroji.
Je to například takzvaný Like klik, který podobně jako u seznamek dává oběma stranám možnost dát tomu druhému najevo, že je mu sympatický a má tak cenu usilovat o další kontakt, jenž může vést až k navázání silného vztahu.
Hledání místa jako na Aukru
Dalším nástrojem je aukce kandidátů, která je alespoň na českém trhu úplnou novinkou. Uchazeči o zaměstnání vystaví svůj profil na portálu po dobu 72 hodin a určí si plat, za který jsou ochotni nastoupit. Firmy, které o ně mají zájem, pak přihazují, a to buď na denní, či měsíční platovou sazbu.
Vítězná firma pak dostane na kandidáta pět dní exkluzivitu a může se s ním dohodnout na dalších krocích. Poté dostane kandidát možnost se spojit i s ostatními firmami, které se do aukce zapojily, a vyjednat si s nimi individuální podmínky.
Uchazečům o práci se nový způsob náboru zamlouvá. „Chtěl jsem si otestovat, jak na tom jsem, a tak jsem vyzkoušel aukci. I když je konečná nabídka o něco nižší, než za jakou jsem byl zvyklý pracovat, tak dnes je jiná doba a s vítěznou firmou se určitě spojím,“ říká Pavel Škvor, který pracoval jako grafik 15 let, ale kvůli covidu-19 přišel o práci. Nyní pracuje jako kurýr a rozváží lidem jídlo, ke své původní profesi by se však chtěl vrátit.
Aukce zaujala také Jiřího Švece, který si sice podle svých slov nastavil patrně tak vysokou denní sazbu, že firmy svým požadavkem zaskočil, a tak už žádná nepřihazovala, ale i tak se s ním po čase jiná firma právě přes Like klik spojila.
„Přijde mi to skvělé. Člověk jde se svou kůží na trh, takže musí mít odvahu, ale sám si stanovuje, co chce, a je to čitelné, férové a rychlé. Přímý kontakt s firmou mi vyhovuje, protože to je důstojné. Když to jde přes personální agenturu, tak si někdy člověk připadá jako rukojmí mezi agenturou a koncovým zaměstnavatelem,“ popisuje muž, který programuje 25 let a ovládá více než 10 programovacích jazyků, databází, frameworků a dalších IT technologií.
Aukci si pochvalují i firmy. „Nikde jsem to ještě u nás neviděla. Pro nás je to výborné v tom, že s minimálními náklady můžeme dosáhnout vysoké efektivity,“ říká Monika Mžiková ze společnosti Wesecon, která se specializuje na poskytování služeb a technologických řešení.
Firma podle ní hledá hlavně zkušené ajťáky a přes klasické pracovní inzertní portály je to velmi těžké a zdlouhavé, „Je zázrak, když přes ně někoho objevíte. Když pak nábor trvá třeba až měsíc, je do něj zapojeno mnoho lidí a až do konce se kolem platu opatrně našlapuje, protože Češi nejsou zvyklí si předem říct svou cenu, tak nakonec při jednání o platu celé úsilí třeba zkrachuje a můžete začít znovu,“ popisuje Mžiková.
Když se cena kandidáta (jeho mzda) určí hned na začátku, je podle ní celé další jednání mnohem rychlejší, levnější a uvolněnější, protože je prosto rozpaků a trapných chvilek, kdy obě strany nevědí, co si mohou dovolit „nastřelit“, aby druhou stranu neztratily a zároveň cítily, že jim to stále stojí za to.
Pozitivně vnímá nový náborový prvek i personalistka Monika Šanderová, která vyhledává zaměstnance pro Modrou pyramidu, stavební spořitelnu Komerční banky.
„Najít vhodné lidi je dnes velmi těžké. Musím hledat stále nové způsoby, a toto je originální, tak proč to nezkusit. Přihodila jsem si na uchazeče, který se mi zamlouval, a vyhrála jsem. Měla jsem z té výhry skvělý pocit. Nyní se musíme spojit a jednat dál, ale už jenom to, že byl odvážný a aktivní, je sympatické a usnadňuje to další komunikaci,“ říká Šanderová.
Nevýhodou je podle ní to, že nový portál je zatím málo známý, a tak na něm tolik kandidátů není. „Ale je to dobrá nová cesta a já věřím tomu, že se to časem prolomí,“ dodává personalistka.
Na portál se během tří měsíců jeho provozu zaregistrovalo 2000 lidí, z nichž 1200 jej používá aktivně. Firem je v něm registrováno přes 450. „Přál bych si, aby na konci roku používalo portál 5000 uchazečů a 2000 firem,“ říká Richard Kuba.
A z čeho portál žije, když nemá provize od zaměstnavatelů? „Jsme malá rodinná firma. Žijeme z reklam, z topovaných pozic a podobně. Další služby jsou zatím v rámci rozjezdu zadarmo a později uvidíme, jaké poplatky, třeba za účast v aukci, bychom nastavili,“ dodává Kuba.