Hlavní obsah

Nový železniční gigant jako obrana proti čínské konkurenci

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Francouzský výrobce vlaků Alstom brzy zaplatí kolem šesti miliard eur za vlakovou divizi kanadské společnosti Bombardier. Převzetí Bombardieru Transportation by Alstomu mohlo pomoci například v konkurenčním boji s čínskou společností CRRC, která nyní rozšiřuje své zahraniční aktivity.

Článek

V předběžné smlouvě, kterou firmy uzavřely, má jít o stoprocentní podíl a o přesné částce se stále debatuje. Na cenovce se však objeví cena mezi 144 až 154 miliardami korun. Kupní cena bude uhrazena zčásti v hotovosti a zčásti ve formě nových akcií Alstomu.

Divize působí také v České republice, kde má výrobní závod v České Lípě. V loňském roce navíc utržila téměř 11 miliard kanadských dolarů (190 miliard Kč), uvedla agentura AP.

Alstom je známý například výrobou rychlovlaků TGV. „Jsem velmi hrdý na to, že mohu oznámit převzetí podniku Bombardier Transportation, které představuje unikátní příležitost k posílení naší globální pozice na rostoucím trhu s mobilitou,“ uvedl šéf francouzské společnosti Henri Poupart-Lafarge.

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire oznámení přivítal jako „vynikající zprávu pro Francii, Evropu a Kanadu“. Dodal, že se v úterý setká s výkonnou místopředsedkyní Evropské komise Margrethe Vestagerovou a převzetí, které potřebuje souhlas evropských úřadů, s ní probere.

Alstom se v roce 2017 dohodl s německou průmyslovou skupinou Siemens na spojení železničních aktivit do společného podniku. Měl tak vzniknout evropský gigant ve výrobě vlaků, který by dokázal lépe obstát v mezinárodní konkurenci. Transakci však loni zablokovala Evropská komise, která měla obavy z negativních dopadů na hospodářskou soutěž. Francouzský kabinet tehdy rozhodnutí komise kritizoval.

Společnosti předpokládají, že obchod by mohl být uzavřen v první polovině roku 2021, až jej schválí dozorčí orgány. Podle některých analytiků oslovených agenturou Reuters by opozice vůči dnes oznámené dohodě mohla být slabší než v případě smlouvy se Siemensem. Vysvětlují to tím, že Alstom a Bombardier mají na evropském trhu vysokorychlostních železnic a signalizace nižší společný podíl.

Související témata:
Bombardier

Doporučované