Článek
Přestavba více než třináctikilometrového úseku na dálnici bude provedena za provozu a přijde na 3,084 miliardy korun. „Dálnice zde výrazně zvýší bezpečnost provozu,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Nový dálniční úsek se v budoucnu u Nového Jičína napojí na dálnici D48, která vede dál do Frýdku-Místku a Českého Těšína a je významným dopravním spojením do Polska.
„V rámci dnes zahajované akce dojde k přestavbě stávající směrově nedělené a šířkově nevyhovující silnice I/48 na plnohodnotnou dálnici D48. Nová čtyřpruhová komunikace bude rozšířena, doplněny budou krajnice, střední dělící pás i protihlukové stěny, čímž dojde k výraznému zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy na tomto důležitém spojení dálnice D1 a Frýdku- Místku,“ uvedl Mátl.
Stavba nové části D48 je rozdělena do dvou úseků. První je mezi Bělotínem a Dubem a druhý mezi Palačovem a Šenovem u Nového Jičína. Příští rok má být zahájena stavba čtyřkilometrové části mezi Dubem a Palačovem, která oba úseky propojí. Poslední část u Nového Jičína v délce 3,8 kilometru se zatím připravuje, plány počítají s její výstavbou v letech 2025 až 2028. Poté bude dálnice D48 kompletní.
Technický stav a parametry nynější čtyřpruhové silnice I/48 mezi Bělotínem a Novým Jičínem už podle odborníků dávno nevyhovují hustotě automobilového provozu a požadavkům na bezpečnost. Silnici chybí střední dělící pás a krajnice pro nouzové odstavení vozidla, kvůli čemuž zde v minulosti vznikla série tragických nehod. Situaci se na části silnice podařilo zlepšit až po instalaci lanových svodidel na rozhraní protisměrných jízdních pruhů. Podle Mátla se díky přestavbě silnice I/48 na dálnici odstraní riziko vjetí automobilu do protisměru, ať už z důvodu nepozornosti či hazardování řidiče při předjíždění.
Dálnice D48 je důležitou dopravní tepnou , která spojuje jižní část Moravskoslezského kraje se střední Moravou a Polskem. Dálnice D48 je součástí transevropské silniční sítě TEN-T a mezinárodní silnice E462 z Brna přes Český Těšín do Krakova.