Článek
V polovině února zkolaboval státní zakázkový systém – Národní elektronický nástroj (NEN). Zmizely z něj tisíce dokumentů, které do něj zadavatelé i zájemci o tendry nahráli od začátku roku.
Okamžitě se rušily zakázky, u kterých nebylo možné prodloužit lhůtu pro podání nabídek. Třeba Správa státních hmotných rezerv znovu vypisovala tendr na cukr za 25 milionů korun. V Telči se zase rušila dlouho chystaná revitalizace sídliště také za 25 milionů.
Ještě před měsícem přitom ministerstvo pro místní rozvoj tvrdilo, že výpadek ovlivnil tendry jen za několik desítek milionů.
„Doposud víme o 46 zakázkách v hodnotě několika desítek milionů korun, které budou muset být zahájeny znovu. Práce nicméně neustále probíhají a čísla se budou průběžně měnit,“ napsalo ministerstvo 7. března v prohlášení.
Jenže podrobnější pohled do systému ukazuje, že účet je mnohem vyšší.
Zadavatelé museli skutečně zrušit 46 zakázek, ale souhrnná cena dosahuje půl miliardy. Například jen ministerstvo obrany škrtlo 11 zakázek. Většina z nich byly tendry malého rozsahu, je mezi nimi ale i zakázka na munici za 168 milionů.
„Vzhledem k tomu, že do okamžiku uplynutí lhůty, stanovené k podání žádosti o účast, nebylo možné předmětnou zadávací dokumentaci opětovně zpřístupnit a mohlo by tak dojít k zúžení možného okruhu potenciálních dodavatelů, rozhodl zadavatel o zrušení zadávacího řízení,“ napsal v rozhodnutí náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic ministerstva obrany Filip Říha.
Druhou významnou zakázkou, která se musela kvůli výpadku systému rušit, je plánovaná výstavba hasičské stanice v Argentinské ulici za 206 milionů. Nová zbrojnice se přitom plánuje už poněkolikáté. Jako provizorní řešení se stavěla už v roce 1942.
„Veřejná zakázka byla zrušena z důvodu vlivu možných právních dopadů po posouzení dotazů uchazečů,“ říká mluvčí pražských hasičů Martin Kavka, „nově se konkretizovala projektová dokumentace a veřejná zakázka bude znovu vypsána. Nová lhůta pro podání nabídek končí 7. května.“ Podle Kavky jde jen o administrativní problém, který sice projekt prodlouží, ale neohrozí.
Z dvou týdnů je přelom května a června
Na začátku března také ministerstvo tvrdilo, že nahrání souborů bude trvat „minimálně následující dva týdny“. Čtrnáct dnů se protáhlo na dva měsíce.
„Kdo potřeboval mít svou zakázku v NEN co nejdříve, již ji dávno znovu nahrál. Uživatelé, které čas netlačí, nahrávají své zakázky postupně. Proto úplný konec nahrávání očekáváme zhruba na přelomu května a června 2019,“ říká mluvčí MMR Vilém Frček.
Velkou část ztracených dokumentů totiž nenahrál do systému zpět provozovatel nástroje společnost Tesco SW, ale sami zadavatelé. Ti teď mohou žádat prostřednictvím ministerstva od provozovatele kompenzace za čas, který tím museli strávit. MMR bude navíc Tesco SW podle smlouvy za výpadek pokutovat.
„Finální výši smluvní pokuty bude možno určit až na základě vyhodnocení dopadu celé provozní události. Dá se říci, že bude v řádu milionů korun,“ upřesňuje Frček.
Provozovatel Tesco SW s kompenzacemi počítá. „Aktuálně registrujeme několik žádostí o náhradu škody. Každá žádost je v souladu s pravidly předána k posouzení na MMR, které musí rozhodnout o jejich oprávněnosti. Kladně vyřízené žádosti budou následně předmětem vypořádání,“ říká mluvčí Tesco SW Tomáš Jelínek.
Za selháním systému stála podle provozovatele chyba jednoho z pracovníků subdodavatele a následné provozní problémy. Kvůli chybě tak ministerstvo žádalo opětovnou certifikaci NEN. Systém ji získal znovu 25. března, a opět tak splňuje podmínky příslušné vyhlášky.
To ale neznamená, že jsou všechny problémy vyřešeny. I další zakázky mohou být právně napadnutelné, a to z toho důvodu, že zadavatel nemohl zaručit dostupnost všech dokumentů po celou dobu od vyhlášení tendru.
„Až se zakázky vysoutěží a někomu se to nebude líbit, tak to skončí u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Předpokládám, že to bude generovat spoustu sporů,“ odhadoval dosah výpadku už dříve pro Seznam Jiří Skuhrovec ze společnosti Econlab, která se na výzkum veřejných zakázek specializuje.
NEN byl spuštěn v roce 2015. Celkové náklady na jeho provoz do konce roku 2019 činí 256 milionů korun. Registr se s problémy potýká od svého spuštění. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil MMR kvůli systému dvě pokuty v souhrnné výši asi milion korun. Podle ÚOHS totiž ministerstvo porušilo zákon o veřejných zakázkách. Nejprve nezákonně prodloužilo lhůtu plnění zakázky a poté vypsalo soutěž, jejíž podmínky byly diskriminační.