Hlavní obsah

Nový titán mezi superjachtami už brázdí vlny. Spasí oceány od znečištění?

Nová největší superjachta na světě má zachránit oceány od plastů a CO2.Video: Jan Marek, Youtube.com

Nová největší superjachta překonala dosavadního rekordmana – soukromé plavidlo prezidenta Spojených arabských emirátů – o pouhých 10 stop. I to ale stačilo na to, aby získala prvenství. Na luxus si ovšem na rozdíl od Chalífy bin Saída Ál Nahjána nehraje. Sloužit má prakticky, a to sice vědcům k záchraně oceánů.

Článek

REV Ocean spustili poprvé na hladinu v rumunském přístavu Tulcea. Nový titán mezi superjachtami měří 600 stop, v přepočtu do metrické soustavy tedy 182,88 metru.

Norský magnát chce spasit oceány půlkou svého majetku

Podle magazínu Forbes si ale kolos za 8,5 miliardy korun bude muset na svůj titul „největší superjachty světa” ještě chvíli počkat. Nejdřív se má během zhruba jednoho měsíce dostat Dunajem přes Černé moře do Středozemního, a z toho postupně do svého, v podstatě domovského, Norska. Tam ho musí další konstruktéři do roku 2020 ještě dál dovybavit pro jeho hlavní cíl – uzdravit světové oceány.

K tomu se už v roce 2018 zavázal norský miliardář a šéf největšího rybářského impéria na světě, Kjell Inge Røkk, když založil neziskovou organizaci, po které pojmenoval i svojí superjachtu. Na REV Ocean rovněž slíbil odvádět 50 procent svého celkového jmění. To Forbes vyčíslil ke včerejšímu dni na 3,8 miliardy dolarů, což je zhruba 88,3 miliardy korun.

Superjachta, záchrana našich dětí?

Vidinou norského filantropa je, aby nová generace měla možnost přijít s řešením dopadů emisí oxidu uhličitého, a tedy i klimatické krize nebo znečištění oceánů plasty.

Superjachta REV Ocean proto bude mít po svém dokončení na palubě špičkové vybavení, se kterým bude operovat 55 vědců, jimž bude k ruce 35 námořníků. Šedesátiletý magnát badatelům navíc v říjnu zaplatí tříletý provoz plavidla, při kterém budou mít „volnou ruku”. Stát ho to bude další až 3,5 miliardy korun. A co že tedy vlastně budou mít k dispozici?

Chytrá ponorka, laboratoře i seminární místnosti

Výzkumná loď bude mít mimo jiné ponorku s umělou inteligencí (AUV) a robota s ponorem 6000 metrů. K tomu bude mít superjachta samozřejmě také dok pod mořskou hladinou, neboli měsíční bazén. Dále pak na palubě budou rovněž sonarový systém, vědecké laboratoře, ale i posluchárny a učebny pro studium.

Konstrukce lodi trvala 18 měsíců. Ředitel stejnojmenné norské neziskovky k jejímu spuštění na hladinu v Rumunsku uvedl: „Dnešek je skutečně vzrušujícím dnem. Naše nejmodernější výzkumné plavidlo dosáhlo velkého milníku, a jsme tak opět o jeden krok blíž k realizování naší vize, a to sice ochraňování oceánů. Na cestu REV Ocean do Norska hledíme s vysokým očekáváním a vidíme v ní další fázi pokroku na naší výpravě k rozvíjení řešení problémů, které je sužují.”

Doporučované