Článek
S několikatýdenním zpožděním oproti původním plánům odstartoval dnes Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) jednu ze dvou klíčových zakázek spojených s chystanou elektronickou dálniční známkou.
Poté co v březnu zadal zakázku na vybudování centrálního informačního systému a na kontrolu placení známek bez soutěže státnímu podniku Cendis, teď vypsal standardní tendr na fyzickou distribuci e-vinět.
Zájemci o zakázku mají dle zadávací dokumentace své nabídky podat do 1. července.
Znovu a lépe
Právě průběh této soutěže patrně rozhodne o tom, zda celý systém digitálních kuponů odstartuje včas v souladu se zákonem. Tedy nejpozději k 1. lednu 2021. Termíny jsou velmi napjaté a jakékoliv námitky nespokojených účastníků soutěže mohou ostré spuštění ohrozit.
Kvůli původním zakázkám na e-viněty přišel v lednu o funkci předchozí ministr dopravy Vladimír Kremlík. Nový ministr Karel Havlíček nechal ihned po svém nástupu celé zadání „překopat“. Padla i loni vypsaná zakázka na fyzickou distribuci, do které se podle neoficiálních informací Seznam Zpráv přihlásila jediná firma, síť trafik Geco. Svou nabídku tehdy překvapivě vůbec nepodala Česká pošta, která v konsorciu s dalšími firmami od počátku distribuuje papírové dálniční známky.
Termín spuštění nové soutěže na fyzickou distribuci e-vinět se už několikrát posouval. Šéf SFDI Zbyněk Hořelica nejdříve uvedl, že tendr začne v průběhu dubna, potom do poloviny května. V pondělí 18. května redakci Seznam Zpráv sdělil, že do věstníku veřejných zakázek bylo už oznámení o zahájení zadávacího řízení odesláno.
K faktickému uveřejnění podmínek tendru a zadávací dokumentace došlo ovšem až dnes dopoledne.
Horní limit provize
Zajištění fyzické distribuce elektronických dálničních známek (EDAZ) je nezbytnou součástí celého systému e-vinět. Jde o to, aby si dálniční známku měli kde koupit i ti, kteří nemohou nebo nechtějí využít elektronický nákup přes e-shop. Třeba senioři.
Podle zadávacích podmínek by měl vybraný uchazeč o zakázku zajistit minimálně 305 prodejních míst po celé republice. SFDI předpokládá nejméně jeden kamenný obchod v každém městě nad 10 tisíc obyvatel.
Detailní rozpis mluví například o tom, že ve městech nad 100 tisíc obyvatel musí být minimálně 10 obchodních míst, nad 250 tisíc 20 obchodních míst, nad jeden milion (tedy v Praze) 40 míst.
Celkové náklady na fyzickou distribuci budou jasnější až po vyhodnocení výběrového řízení. SFDI v rámci tendru poptává služby za procentuální odměnu, kterou bude uchazeč o zakázku po státu za distribuci požadovat. V zadání je stanoven horní strop 3,3 %.
„Jen pro srovnání, marže za současnou distribuci papírových dálničních známek činí 4,6 %,“ upozorňuje mluvčí státního podniku Cendis Martin Opatrný.
Při nákup desetidenní známky za 330 Kč by distributor z elektronické známky obdržel maximálně 10,89 Kč. „Pokud se v loňském roce prodaly známky přibližně za 5,5 miliardy korun, jednalo by se o celkovou provizi ve výši 181,5 milionu korun,“ uvedl teoretickou možnost Opatrný. Nicméně připomíná, že významná část zákazníků bude známky nakupovat přes státní e-shop, kde provize pro distributora odpadne.
„Pokud se na to podíváme tímto pohledem, tak to jako drahé nevnímáme. Právě proto je to předmětem soutěže, abychom vybrali nejvýhodnější podmínky,“ uvedl Opatrný.