Hlavní obsah

Nový tendr na e-viněty. Určil, jak se budou prodávat v kamenných obchodech

Foto: Seznam Zprávy

Papírové dálniční známky by se měly stát historií k poslednímu dni letošního roku.

Stamilionovou zakázku na distribuci dostane ta firma, která si řekne o co nejnižší provizi z prodeje dálničních známek. Horní hranice je 3,3 % z ceny každé známky.

Článek

S několikatýdenním zpožděním oproti původním plánům odstartoval dnes Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) jednu ze dvou klíčových zakázek spojených s chystanou elektronickou dálniční známkou.

Poté co v březnu zadal zakázku na vybudování centrálního informačního systému a na kontrolu placení známek bez soutěže státnímu podniku Cendis, teď vypsal standardní tendr na fyzickou distribuci e-vinět.

Zájemci o zakázku mají dle zadávací dokumentace své nabídky podat do 1. července.

Znovu a lépe

Právě průběh této soutěže patrně rozhodne o tom, zda celý systém digitálních kuponů odstartuje včas v souladu se zákonem. Tedy nejpozději k 1. lednu 2021. Termíny jsou velmi napjaté a jakékoliv námitky nespokojených účastníků soutěže mohou ostré spuštění ohrozit.

Kvůli původním zakázkám na e-viněty přišel v lednu o funkci předchozí ministr dopravy Vladimír Kremlík. Nový ministr Karel Havlíček nechal ihned po svém nástupu celé zadání „překopat“. Padla i loni vypsaná zakázka na fyzickou distribuci, do které se podle neoficiálních informací Seznam Zpráv přihlásila jediná firma, síť trafik Geco. Svou nabídku tehdy překvapivě vůbec nepodala Česká pošta, která v konsorciu s dalšími firmami od počátku distribuuje papírové dálniční známky.

Termín spuštění nové soutěže na fyzickou distribuci e-vinět se už několikrát posouval. Šéf SFDI Zbyněk Hořelica nejdříve uvedl, že tendr začne v průběhu dubna, potom do poloviny května. V pondělí 18. května redakci Seznam Zpráv sdělil, že do věstníku veřejných zakázek bylo už oznámení o zahájení zadávacího řízení odesláno.

K faktickému uveřejnění podmínek tendru a zadávací dokumentace došlo ovšem až dnes dopoledne.

Horní limit provize

Zajištění fyzické distribuce elektronických dálničních známek (EDAZ) je nezbytnou součástí celého systému e-vinět. Jde o to, aby si dálniční známku měli kde koupit i ti, kteří nemohou nebo nechtějí využít elektronický nákup přes e-shop. Třeba senioři.

Podle zadávacích podmínek by měl vybraný uchazeč o zakázku zajistit minimálně 305 prodejních míst po celé republice. SFDI předpokládá nejméně jeden kamenný obchod v každém městě nad 10 tisíc obyvatel.

Detailní rozpis mluví například o tom, že ve městech nad 100 tisíc obyvatel musí být minimálně 10 obchodních míst, nad 250 tisíc 20 obchodních míst, nad jeden milion (tedy v Praze) 40 míst.

Celkové náklady na fyzickou distribuci budou jasnější až po vyhodnocení výběrového řízení. SFDI v rámci tendru poptává služby za procentuální odměnu, kterou bude uchazeč o zakázku po státu za distribuci požadovat. V zadání je stanoven horní strop 3,3 %.

„Jen pro srovnání, marže za současnou distribuci papírových dálničních známek činí 4,6 %,“ upozorňuje mluvčí státního podniku Cendis Martin Opatrný.

Při nákup desetidenní známky za 330 Kč by distributor z elektronické známky obdržel maximálně 10,89 Kč. „Pokud se v loňském roce prodaly známky přibližně za 5,5 miliardy korun, jednalo by se o celkovou provizi ve výši 181,5 milionu korun,“ uvedl teoretickou možnost Opatrný. Nicméně připomíná, že významná část zákazníků bude známky nakupovat přes státní e-shop, kde provize pro distributora odpadne.

„Pokud se na to podíváme tímto pohledem, tak to jako drahé nevnímáme. Právě proto je to předmětem soutěže, abychom vybrali nejvýhodnější podmínky,“ uvedl Opatrný.

Související témata:

Doporučované