Článek
Na dálnici D1 poblíž Velké Bíteše v těchto týdnech opravují levou část dálničního mostu. Děje se to tak trochu inkognito. Tato stavební zakázka, kterou získala firma Metrostav, už totiž není součástí oficiální modernizace hlavní české autostrády mezi Prahou a Brnem, jejímž završením by se vláda ráda pochlubila před volbami.
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dva dálniční úseky přilehlé k mostu byly po rekonstrukci uvedeny do provozu už v letech 2015 a 2017, most mezi nimi přišel na řadu se zpožděním. Vyčlenění jeho opravy do samostatné stavební akce nijak neprodlouží renovaci celé dálnice. Práce mají skončit ještě v červenci, přičemž modernizace D1 by měla dle představ vlády skončit na začátku října, tedy právě těsně před sněmovními volbami.
Nejde o jediný případ, kdy byly stavební práce na mostech vyjmuty mimo oficiální modernizaci.
Dodatečně se chystá také rekonstrukce unikátního dvoupatrového Vojslavického mostu přes řeku Želivku. Ani toto památkově chráněné dílo by nemělo už řidičům na D1 způsobit žádné omezení. Horní most už rekonstrukcí prošel, na opravy čeká jen spodní patro, které přes řeku převádí silnici III. třídy.
Nicméně je tu ještě třetí „skryté“ místo, jehož oprava ovlivní provoz na D1 po rekonstrukci bezpochyby. Most přes údolí s potokem Šmejkalka, který stojí za Prahou u Senohrab na 24. kilometru dálnice. Lze tu nejspíš čekat i nové kolony.
Nenápadně vyškrtnut ze seznamu
Most Šmejkalka pamatuje ještě protektorát a nachází se v místech, které dnes patří k dopravně nejvytíženějším v Česku. Aby zde doprava úplně nezkolabovala a udržel se provoz v systému 2+2 pruhy, bude třeba nejdříve vybudovat nad údolím provizorní přemostění. To vyroste vpravo od stávající D1 (ve směru Praha – Brno).
Před deseti lety, když se modernizace D1 teprve chystala, hovořil tehdejší šéf ŘSD Jiří Švorc o tom, že most Šmejkalka bude muset být kvůli havarijnímu stavu opraven jako první ze všech. „Tehdy se to skutečně jevilo jako priorita, byl na to vypracován i nějaký posudek, pokud si vzpomínám,“ vybavuje si Jiří Švorc s odstupem.
Proč se po jeho odchodu priority zásadně změnily, když se stav mostu rozhodně nezlepšil, netuší.
Každopádně v roce 2018 se začalo hovořit o tom, že zchátralý most bude opraven v rámci poslední etapy rekonstrukce D1, avšak nakonec byl z plánu modernizace D1 nenápadně vyškrtnut, protože prý do ní svým charakterem vůbec nezapadal.
Kdyby se tak nestalo a na seznamu zůstal, oficiální stříhání pásky na trase Praha – Brno by se rozhodně neuskutečnilo před letošními volbami, jak vládní činovníci v čele s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem usilují, ale možná tak až za tři či čtyři roky.
Jeden pozemek stále chybí
Akce Šmejkalka bude při generální opravě D1 jednoznačně jednou z nejnáročnějších operací, o níž politici v čase ukončování modernizace před veřejností raději nemluví.
Nyní se počítá s tím, že rekonstrukce mostu začne nejdříve ve druhém čtvrtletí příštího roku, spíše ale až ve druhém pololetí. Ani to však ještě není stoprocentní termín. Vedení ŘSD přiznává, že se mu stále ještě nepodařilo od soukromých majitelů vykoupit všechny pozemky pod mostem, které hlavně ke stavbě provizoria potřebuje.
„Jsem rád, že se nám postupně podařilo získat jednotlivá stavební povolení a že jsme už většinu potřebných pozemků vyvlastnili, ale ještě jeden nám stále chybí, ještě není definitivně vyhráno,“ uvedl v rozhovoru pro Seznam Zprávy nynější generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Proč nešlo přidat pruhy
Právě Radek Mátl, který byl u modernizace D1 na nižší funkci od samého počátku, dnes vidí jako omyl, že Šmejkalka byla do modernizace původně zařazena.
Podle něj jde z hlediska právních úkonů o podstatně náročnější akci. Oproti rekonstrukci D1 se totiž neobejde bez územního rozhodnutí a složitého vyvlastňování.
„Na Šmejkalce jasně vidíme, jaké komplikace by způsobilo, kdybychom se celou dálnici D1 rozhodli rozšířit o další pruh v každém směru. Všichni řidiči by si určitě rozšíření přáli, o tom není pochyb, ale znamenalo by to dalších několik let navíc, protože to je stejně pracný proces, jako když připravujete úplně novou dálnici,“ tvrdí ředitel Mátl.
V nové podobě by se na mostě další pruh v každém směru měl vejít, kdyby náhodou v budoucnu k rozšiřování dálnice nakonec došlo.
Cena: 1,4 miliardy
Jak už bylo naznačeno, rekonstrukce Šmejkalky nebude ani z hlediska technického jednoduchá, pokud se má po celou dobu udržet dálnice průjezdná v režimu se dvěma pruhy v obou směrech.
S ohledem na očekávanou velkou variabilitu postupu prací chce ŘSD zadat celou zakázku formou „design and build“. To znamená, že státní organizace poskytne zhotoviteli pozemky a dodá mu i stavební povolení s tím, že podrobné projektování je už v kompetenci stavební firmy, která zakázku získá.
„Zhotovitel může plně využít své know-how a optimalizovat postup výstavby dle jemu dostupných technologií tak, aby minimalizoval dopad stavby na veřejný provoz,“ poznamenává mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Předpokládaná cena této zakázky je poměrně vysoká – 1,4 miliardy korun (pro srovnání celá oficiální osmiletá modernizace 160 kilometrů dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou bude stát kolem 24 miliard korun).
Zadávací řízení má být zahájeno ještě v tomto čtvrtletí. Při rekonstrukci mostu bude zachován stávající oblouk spodní stavby. Ostatní části mají být postaveny nově.
Omezení „jen“ 800 metrů
Přestože ŘSD usiluje o to, aby dopady na dopravu byly minimální, i vedení státní organizace připouští, že Šmejkalka může v dalších letech nedaleko Prahy vytvořit nový dopravní „špunt“. Přitom většina řidičů si dělá naděje, že mnohaleté dopravní martyrium na D1 brzy skončí.
„Určitý problém to může způsobovat – hlavně v těch dopravních špičkách, ale je to jen krátké omezení, asi 800 metrů. Nejedná se o několik desítek kilometrů v jednom kuse, jak tomu bylo v době vrcholící modernizace D1,“ vidí Mátl podstatný rozdíl, co se týče hrozby kolon.
A všem, kteří věřili, že po podzimním ukončení prací bude na hlavní české silniční tepně několik let klid, ředitel vzkazuje, že dálnice je živý organismus, na němž vždycky nějaká dopravní omezení budou.