Hlavní obsah

Nový šéf Zootu: Na konci roku čekáme zisk a příští rok půjdeme za hranice

Magazín Byznys s hlavním hostem Milanem Polákem, šéfem firem Zoot a Different. (Foto: Facebook.com/MilanPolak)Video: Anita Plasová

Milan Polák usedal do ředitelského křesla Zootu uprostřed koronavirové krize, ze svých plánů však navzdory tomu příliš slevovat nehodlá a českou firmu chce opět dostat na výsluní.

Článek

Zoot prožil turbulentní roky ještě před příchodem covidu-19 a s ním spjatých opatření. Dlouhodobě hospodařil se ztrátou a v roce 2019 skončil v insolvenci se závazky vůči věřitelům ve výši téměř 670 milionů korun. Ze dna ho však vytáhla investiční skupina Natland přes firmu Company New a právě nového šéfa společnosti Milana Poláka.

Milan Polák

Ředitel a spolumajitel firem Zoot a Different.

V módním byznysu pracuje mnoho let.

Příležitostně je také modelem a blogerem.

„Když jsem do Zootu přišel poprvé, tak to bylo 10. března a myslím si, že 12. března byl vyhlášen nouzový stav, takže spousta plánů, spousta idejí a ve finále první, co jsme museli řešit, byla situace, která nastala,“ popisuje své první dny v Zootu Milan Polák.

Zoot byl přezaměstnaná firma

Tržby se v prvních dvou týdnech propadly o 90 procent a nikdo nevěděl, co se bude dít dál. Firma pokračovala v propouštění, které započalo zmíněnou insolvencí, před ní pro Zoot pracovalo 700 zaměstnanců, nyní je to 230. Management i kompletní IT tým firmy se přestěhoval z Prahy do Říčan a vedení přehodnocovalo finanční cíle na rok 2020.

„Zoot byl nastaven na nějakých 700 milionů obratu, tedy nějakých 50 milionů měsíčně, a my jsme dělali třeba 300 tisíc denně, tedy fakt málo. Takže ta čísla byla rapidně jiná, než ukazoval byznys plán. Naštěstí jsme se začali vracet na normální hodnotu vcelku rychle,“ vypráví Polák.

Původní plán tak přehodnotili na 600 milionů korun obratu (po vratkách, které jsou v Zootu vysoké, tvoří 50 až 60 procent). Jelikož však po znovuotevření obchodů a výdejen zájem o zboží naskočil na průměrné hodnoty poměrně rychle, cíle skončit na konci roku 2020 v zisku se nevzdali.

Na konci roku dotáhneme Zoot do černých čísel

„Já už bych chtěl, abychom ve čtvrtém kvartálu 2020 byli EBITDA plus, je to pro nás důležité ze spousty důvodů. A v roce 2021 bychom chtěli ukázat, že si Zoot zaslouží na českém trhu být úspěšnou firmou, která dělá lidem radost,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy šéf firem Zoot a Different.

Different

E-shop zaměřený na módu vznikl v roce 2008 v Plzni.

Od spuštění byl ihned v zisku, v roce 2019 dosáhl obratu 80 milionů korun.

Vede jej Milan Polák se svou ženou.

Kromě Česka působí v dalších osmi zemích.

Ještě letos na podzim se chce Polák se Zootem vrátit na rumunský trh, kde Zoot v minulosti působil a proinvestoval tam dost peněz, výhodou je také databáze tamních zákazníků. V roce 2021 se pak expanze do zahraničí rozjede naplno.

Díky Differentu zamíří za hranice i Zoot

„Na příští rok máme další státy, které ale nechci zatím prozrazovat. Naší výhodou je ale Different, který může fungovat jako vystrčené chapadlo do těchto zemí. Nebude to tedy žádný stát, kde Different v tuto chvíli nepůsobí,“ naznačuje Polák. Ve výběru jsou proto Slovensko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko, Bulharsko, Itálie, Chorvatsko nebo Slovinsko.

V Česku se chce firma zaměřit na rozšíření partnerských poboček namísto většiny vlastních tzv. výdejen radosti, zefektivnění logistiky, tedy aby se vrácené zboží nevracelo zpět na sklad, ale putovalo rovnou za dalším zájemcem, a rozvoj tzv. tržiště, které by mohlo pomoci jak Zootu, tak i menším značkám bez vlastního e-shopu.

„Marketplace je potenciál právě pro offline obchodníky, kteří mají obrovské množství zboží skladem. A jestli se jim opět zavřou obchody, budou mít vážný problém. Snažíme se dostat je na náš web, stačí nějaký XML feed, fotky a my dokážeme během chvíle nasadit partnera na web a začít prodávat. Za nějakou provizi, samozřejmě,“ popisuje fungování tohoto tržiště Milan Polák.

I Zoot by ocenil rozšířené nabídky svého zboží, obzvlášť v kategoriích, kde zatím není tak silný, jako obuv, udržitelnost nebo kosmetika. Dlouhodobě „sní“ například o Baťovi.

Vánoce jsou velká neznámá

S otazníkem teď hledí na blížící se Vánoce. V módě jde o nejsilnější období v roce, za pár měsíců ale mohou být opatření, jež omezují podnikání, všelijaká a koronakrize Zootu potvrdila, že jeho zákazníci výdejny chtějí, čistě online prodej je neoslovuje.

„Vánoce jsou nejsilnějším obdobím, je to třeba krát 1,7 nebo krát dva. Není to jako ve hračkách, kde to je krát čtyři nebo pět. My se na ně nemusíme nutně chystat z hlediska přípravy skladu, ale připravit se musíme i na to, že by na Vánoce klesly tržby nebo byly naopak silnější. Doufat ale v to, že se obchody zavřou a my díky tomu vyděláme, by bylo strašně pitomé. Takže to se určitě nestane,“ uzavírá v rozhovoru Polák s tím, že zákazníky si chtějí dlouhodobě získávat hlavně důrazem na „českost“ a kvalitou.

Pusťte si celý rozhovor o nových plánech Zootu. Video: Anita Plasová

Doporučované