Článek
Čtvrtstoletí. Přesně tak dlouho vedl národní podnik Budvar Jiří Boček. S Novým rokem jej však čerstvý nositel Medaile Za zásluhy ze zdravotních důvodů opouští.
Ani po jeho odchodu se nic nezmění na tom, že pivovar zůstane v rukou státu.
Řekl to ministr zemědělství Marian Jurečka a stejně mluví i šéf dozorčí rady Budvaru Jan Procházka.
„I když bych asi před deseti lety jako analytik mluvil jinak, dnes jsem po přečtení všech právních analýz přesvědčen, že jinak se ochranné známky udržet nedají,“ uvedl v rozhovoru pro Seznam s tím, že o novém řediteli rozhodne výběrové řízení, jehož výsledek bude znám nejspíš v únoru či v březnu.
V rozhovoru Jan Procházka poodhalil, jakého ředitele by si po Jiřím Bočkovi přál. A také to, co nového vybraného manažera čeká.
Jak by měl nástupce Jiřího Bočka vypadat?
Při výběru nového manažera musíte brát v potaz, že Budvar má jako národní podnik svá specifika. Řídí se legislativou, která je těžko uchopitelná, zároveň exportuje na 84 trhů. Takže novým ředitelem musí být někdo, kdo bude schopen vytěžit maximum z těchto podmínek a také se vypořádat s tím, že Budvar vaří v maximální možné kapacitě. Takže bude muset pivovar rozšířit. A to efektivně. Bude to takový stavitel. Bořek Stavitel. Plusem pro nového ředitele bude, že projekt pro rozšíření pivovaru je už nastaven. Pozemky jsou vykoupeny.
V jakém stavu bude podnik přebírat?
V mimořádně dobré kondici. Pro nového ředitele nebude úplně jednoduché, že podnik dosahuje za poslední čtyři roky mimořádně rekordních zisků. Rekordy láme Budvar ve výstavu i tržbách. Roste počet exportních trhů. A podnik odvádí hodně peněz do státního rozpočtu.
Proč to nebude jednouché, když se podniku tak daří?
Protože akcionář a my - jeho zástupci v dozorčí radě - budeme logicky chtít další rekordy a další růst a další exportní trhy. A nejen nové trhy, ale hlavně trhy, na kterých se vydělá. Platí staré dobré, že dnešní rekord je zítřejší norma.
A kam by měl pivovar směřovat pod novým ředitelem?
Měl by zůstat státní, i když je zvláštní, proč by stát měl vařit pivo. A nový ředitel by měl samozřejmě dostatečně odvádět peníze do státního rozpočtu a šířit povědomí o českém pivu do světa.