Článek
Společnost Česká lodní doprava na jeho vývoji spolupracovala s Českým vysokým učením technickým (ČVUT) v Praze.
„Je v podstatě velké lego, sestavitelné z mnoha pontonů. Nosnost si nadimenzujete podle toho, kolik pontonů použijete. Jeden ponton má nosnost 34 tun a můžete jich k sobě skládat neomezené množství,“ řekl ČTK jednatel České lodní dopravy Vladimír Toman.
Sestavit tak lze ženijní mostní konstrukce a provizoria a využít je jako rezervu pro nečekané živelní události. Výhodou je, že systém je snadno a rychle smontovatelný. Díky hydraulickým navijákům mohou pontony sloužit i jako přívoz a lze se díky nim dostat z jednoho břehu na druhý. Odtlačit je případně může i remorkér.
Podle Tomáše Vampoly z ČVUT v Praze je systém unikátní hlavně díky automatice. Zařízení má komory, které se při najíždění těžké techniky postupně zaplavují. To dnes zástupci firmy na Slapech ukázali při nájezdu nákladního auta naloženého kamením.
„Tím, jak se komory zaplavují, jsme schopni vyrovnávat podélný i příčný sklon. Navíc jsme dokonce schopni ovlivňovat ponor toho pontonu. Takže to řešení zajišťuje stabilitu jak úhlovou, tak výškovou,“ uvedl Vampola.
Toman poukázal na to, že pontony lze snadno přepravovat klasickými dopravními prostředky, například kamionem nebo železničním vagonem. „Takže se dá dostat i na vodu, která není splavná,“ dodal.
Společnost vyrábí již druhou sestavu, podle Tomana využívá drobných subdodavatelů, ale gros si dělá sama. Systém chce využít například při stavbě mostu v Čelákovicích. V ČR chce firma systém provozovat a pronajímat, případně počítá s prodejem do zahraničí.