Článek
„Zvítězila v tendru, kdy nejvyšší možná cena byla 543,9 milionu korun bez DPH. Metrostav nabídl 543,6 milionu. Práce začnou v létě, skončí zřejmě v říjnu 2024,“ sdělil mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda.
Původní ocelová konstrukce z roku 1889 nevyhovuje, na trati tak nelze využít některé typy vlaků. Nemohou tam jezdit nákladní. Vznikne nový železobetonový most. Starý most čeká demolice. Předchozí tendry SŽ zrušila, protože všechny nabídky přesáhly původní limit zakázky.
Vedle nynějšího mostu se nejdřív postaví nový, na který se pak převede doprava. „Původní konstrukce bude po celou dobu výstavby zachovaná pro provoz,“ uvedl mluvčí. Dodal, že zároveň se tak na minimum sníží nutné výluky na trati.
Nový železobetonový most bude poblíž původního. S rozpětím oblouku 156 metrů bude jedním z největších v Česku, dlouhý bude 316,3 metru, vzepětí bude 34,7 metru. Předchozí dva tendry vypsala SŽ loni v červnu a říjnu. Nová cena zohlednila fakt, že místo je kvůli orlické nádrži těžko přístupné a musí se použít speciální montážní prostředky.
Most 280,2 metru dlouhý, 69,5 metru vysoký a vážící 940 tun se zatím moc neopravoval. Při stavbě orlické přehrady se jen zesílily části zatopených pilířů, drobné opravy přišly v 70. a 80. letech minulého století. Ocelová konstrukce mostu nesplňuje požadavky na rychlost a zatížení.
Most je na trati Tábor - Písek, poblíž obce Červená nad Vltavou, jejíž původní část je od výstavby přehrady zatopená. Trať vede nad nádrží Orlík. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou. „Trať má velký význam jako objízdná trasa zejména při výlukových pracích na páteřních tratích a pro mimořádné přepravy. Dnes je na mostě rychlost omezena na 30 kilometrů v hodině, jeho nosnost vylučuje provoz nákladních vlaků,“ uvedla již dříve mluvčí SŽ Nela Friebová.
Železniční most přes Vltavu se stavěl v letech 1886 až 1889, funguje od 20. listopadu 1889. Ve své době byl druhým nejvyšším mostem v Rakousku, za mostem Trisana v Alpách vysokým 87 metrů. Červená nad Vltavou patřila v 50. letech 20. století k turistickým tahákům, zdejší letovisko se ale zatopilo při vzniku orlické přehrady. Kvůli jejímu napuštění se musel na výše položené místo přestěhovat tamní románský kostel svatého Bartoloměje.