Článek
Přetrvávající obavy epidemiologů z rozšíření koronaviru změní od 1. září chod škol. Ředitele a učitele k tomu nutí manuál, který tento týden obdrželi. Ač se v mnoha případech jedná pouze o doporučení, oslovení ředitelé uvedli, že se je budou snažit v co největší možné míře naplnit. Deset dní před startem ale řeší mnoho nejasností.
Hlavní překážku v novém, „covidovém“ školním roce vidí v oddělování žáků. Ti z různých tříd se mají minimálně setkávat.
„Řešíme třeba provoz školních družin. Přitom po vyučování se děti z různých tříd stejně potkají v jednom kroužku. V tom vidím absurditu,“ uvedl ředitel Přemysl Jeřábek ze základní školy v brněnské Jasanové ulici.
Dokument například nabádá ředitele, aby se děti z jednotlivých tříd co nejméně míchaly, a to i po vyučování v družinách. „Je pro nás nereálné, aby děti chodily do družiny odděleně. Jsme malinká škola. Budeme se snažit omezit to například na dvě třídy, ale po jedné je to u nás opravu nesplnitelné,“ uvedla ředitelka Lenka Skýbová z ostravské základní a mateřské školy Vřesina.
Na mnoha školách se navíc žáci mísí při využívání odborných učeben nebo při specializovaných seminářích. „Právě v přesouvání z jedné odborné učebny do druhé vidím problém. Šest set našich žáků se o přestávkách přemisťuje a potkává se. Budou samozřejmě nosit roušky a vynasnažíme se, aby na chodbách trávili co nejméně času,“ uvedla ředitelka pražského Gymnázia Arabská Zdeňka Hamhalterová.
Potvrzuje to také ředitel brněnského Gymnázia Slovanské náměstí Dalibor Kott. „V posledních dvou ročnících mají studenti volitelné předměty. Za tak krátkou dobu, kdy manuál známe, nelze zařídit, aby se nemísili,“ uvedl.
Chaos v jídelně
Starost jim dělá hlavně provoz v jídelně. Podle doporučení v manuálu si žáci sami nesmějí brát příbory, omezen je také bufetový provoz. Věcí se má dotýkat co nejméně rukou. „Máme docela malou místnost jen s výdejem jídla. Nejsem schopen říct, jestli zvládneme zajistit dostatek personálu. Nejspíš budeme muset požádat o pomoc zřizovatele, tedy kraj,“ doplnil Kott.
Na Gymnáziu Arabská budou jídlo vydávat ve čtyřech blocích, vždy přijde pět tříd najednou. „Před jídelnou jsou samozřejmě umyvadla, budou tam dezinfekce. Mrzí nás, že musíme zrušit samoobslužné salátové bary a také si lidé v jídelně sami nesmějí brát příbory a tácky. Proto bude potřeba při výdeji více personálu,“ uvedla ředitelka Hamhalterová.
Stejný problém řeší v brněnské Základní škole Sirotkova. „Denně vydáme okolo 700 obědů. Už před prázdninami v menším počtu dětí jsme měli problém zajistit hygienická opatření. Kuchařky měly na výdej jen tři hodiny a nebylo v lidských silách to zvládnout. S vydáváním příborů nebo polévek nám teď pomohou pedagogičtí asistenti,“ popsal ředitel Dan Jedlička.
S přesuny po školních budovách souvisí i větší důraz na dezinfekci prostor. „Každá škola má potíže s uklízečkami, které se obecně těžko shánějí. Musíme teď zajistit průběžný úklid, i když tu děti fyzicky budou. To je komplikace, ale bude to nějak řešitelné,“ vypočetl Jedlička.
Maturitní plesy v ohrožení
Manuál zároveň nedoporučuje pořádání hromadných školních akcí. „To nás hodně mrzí. Měli jsme nachystané Žabovřeské hry pro brněnské základky, teď je musíme přesunout,“ dodal ředitel.
Otazník také visí nad tradičními akcemi jako školní výlety či maturitní plesy. „Zrušili jsme pravidelné literárně-historické exkurze do Prahy, na které jezdili žáci maturitních ročníků gymnázia vždy na podzim. Problém byl v tom, že vstupenky a ubytování bylo potřeba rezervovat hodně dopředu a v té době byla situace nejistá,“ sdělil ředitel vsetínského Masarykova gymnázia Martin Metelka.
Pod instituci spadá i střední a vyšší zdravotnická škola. Na společenských akcích školy proto bývá přes 900 žáků a rodinných příslušníků. „Musíme zvážit veškerá možná rizika a rozhodnout, zda je vhodné v této situaci začít plesy vůbec připravovat,“ dodal Metelka.
Jak naložit s oblíbenými tradicemi, řeší i na Slovanském náměstí v Brně. Gymnázium letos slaví sto let od založení. „Měli jsme od března naplánovanou řadu akcí, které jsme museli postupně zrušit. Slavnostní ples jsme přesunuli na březen 2021 a zase není jasné, jestli bude. Stojí to hodně energie a výsledek nejistý. Je to unavující,“ posteskl si Kott.
Nemůžeme rodiče nutit platit internet
Školy také mají být schopny zajistit distanční vzdělávání. Výuku po internetu už si otestovaly na jaře. Ředitelé ji většinou vnímají pozitivně, ale připomínají překážky. „Máme sociálně slabší žáky a sourozence v jiných třídách. Rodina má třeba jen jeden počítač nebo tablet. Všem počítače nezajistíme. Někteří učitelé neumějí opravovat v naskenovaných obrázcích, takže se všechno tiskne a to se prodraží,“ uvedla ředitelka Jana Vavřinová ze Základní školy Javornického ve Vysokém Mýtě.
Ředitel Jeřábek z brněnské Jasanové podotkl, že některé rodiny doma stále nemají internet. „Nemůžeme je přesvědčit, že si jej musí zaplatit,“ řekl.
Oslovení ředitelé se shodují, že mají dostatek roušek i ochranných pomůcek. „Ale nikdo neuvedl, kolik je předpokládaná potřeba na osobu. Když jich škola nakoupí hodně a zbudou, je nebezpečí, že budeme obviněni ze špatného zacházení se státními prostředky. Pokud jich budeme mít nedostatek, tak špatně plánujeme. Ano, je to naše odpovědnost, ale jsme lidé z úplně jiného oboru. Rada by se hodila,“ sdělila zástupkyně ředitele Jaroslava Bělková z brněnské průmyslovky v Purkyňově ulici.
Školy se shodují, že je nový manuál přehlednější a povedenější. „Je to více na naši zodpovědnost. Samozřejmě když v budoucnu nedodržím doporučení, mohu dostat vynadáno. A když to striktně dodržím, jiný řekne, že jsem moc papežský,“ pousmál se Jeřábek.