Článek
Provoz autobusového nádraží se vrátí na původní místo téměř přesně po roce provozu na náhradním stanovišti. „Všem občanům města a cestujícím děkuji za trpělivost. Jsem si vědom toho, že náhradní autobusové nádraží je zátěží pro cestující i okolní dopravu. Proto jsem velmi rád, že se z provizoria můžeme vrátit po roce zpět. I přes omezení spojená s epidemií se nám podařilo splnit původní plán a dokončit rekonstrukci autobusového nádraží, včetně stavby parkoviště a cyklověže, ještě v roce 2020,“ uvedl starosta Šumperka Tomáš Spurný.
Rekonstrukce autobusového nádraží zahrnovala stavbu nové výpravní budovy, jejíž přízemí je určeno pro veřejnost. Cestující zde budou moci využívat čekárnu, informační kancelář i sociální zázemí. Vnitřní prostory jsou klimatizované a pokryté wifi signálem. Ve zbytku budovy bude zázemí pro řidiče a správu nádraží. „Přístřešky autobusových zastávek mají zelené střechy s extenzivní výsadbou. Porost vysoký přibližně 60 centimetrů, tedy intenzivní typ zelené střechy, je na zastávce městské hromadné dopravy s logem města,“ popsala mluvčí radnice Soňa Singerová.
Odborníci na místě nyní dokončují poslední práce, instalují a testují informační, kamerové a bezpečnostní systémy a připravují koordinace logistiky na nástupištích. Na začátku příštího týdne bude do připravené konstrukce umístěna socha Merkura, ochránce cestujících, dodala mluvčí. Celé nádraží bude bezbariérové, cestující budou mít k dispozici wi-fi připojení, které bude součástí bezplatné městské sítě wi-fi hotspotů, mobiliář doplní chytré lavičky, nástupiště osvětlují chytré lampy, které reagují na pohyb. Chybět nebude ani sofistikovaný informační systém pro cestující.
Rozsáhlou rekonstrukcí prošel také prostor u vlakového nádraží. Vzniklo zde parkoviště pro osobní auta, cyklověž pro 118 kol a odstavná plocha pro autobusy.
Původní autobusové nádraží v Šumperku bylo postaveno v roce 1973. Příprava současné rekonstrukce začala v roce 2014. Stavba byla zahájena v květnu 2019. V polovině ledna letošního roku byl přemístěn provoz nádraží do Jeremenkovy a Fialovy ulice, dopravní režim musel být změněn i v okolí náhradních nástupišť.