Článek
Od středy platí v prodejnách, které mohou být otevřené, omezení počtu lidí na ploše. V obchodech s potravinami, lékárnách, optikách a květinářstvích může být maximálně jedna osoba na 15 metrech čtverečních. O opatření rozhodla vláda překvapivě už v pondělí a před státním svátkem, obchodníci měli tak minimum času se na náročnou změnu připravit.
Částečně se naplnily obavy kritiků opatření. Před některými zvláště menšími prodejnami se tvoří fronty lidí čekajících na vpuštění. U nich musí obchodníci zajišťovat dvoumetrové rozestupy. Některé obchody dovolují vstoupit pouze s košíkem a tím regulují počet lidí v prodejnách. K tvorbě dlouhých front podle dosavadních zpráv nedochází.
Potravinářské řetězce proto pracují na tom, aby měly počet zákazníků v prodejně pod kontrolou. Shodují se však na tom, že opatření přišlo rychle, a neměly tak dostatek času na přípravu. „Měli jsme na to od pondělka jeden sváteční den,“ uvedl mluvčí Albertu Jiří Mareček. Na 17. listopad se totiž nevztahuje uzavření prodejen na státní svátek.
„V pátek prosákly zprávy o tom, že by se něco podobného mělo chystat, takže jsme preventivně udělali analýzu, ze které vyplývá, že bychom v takovém provozu 15–20 procent zákazníků vůbec neodbavili,“ vysvětluje Mareček. Proto Albert narychlo posílil provoz pokladen, aby zákazníci byli obslouženi co nejrychleji.
Prodejny chtějí situaci často řešit pomocí elektronického počítání zákazníků. Systém funguje tak, že kamera u vchodu snímá počet přicházejících a odcházejících. Na světelné tabuli se pak objevuje počet lidí, kteří se v obchodě aktuálně nacházejí. Omezení se však nevztahuje na pracovníky.
"Za den to nikdo nestihne"
„Kontaktovali jsme IT společnosti, zda by nám toto elektronické počítání byly schopné dodat. Bohužel to není nikdo schopný nainstalovat během jednoho dne. Měli jsme sice nabídky, že by udělali tři prodejny za den, ale my máme tři stovky prodejen, takže je to složitější,“ popisuje Mareček. Firmy zkrátka nejsou uzpůsobené tomu, aby během jedné noci obsloužily nejen prodejny Albert, ale také stovky dalších v Česku.
V obchodech Tesco mají systém, který počítá zákazníky, k dispozici v několika prodejnách. „Máme výhodu, že projekt na počítání zákazníků jsme pilotovali už v minulosti. Předpokládali jsme, že k něčemu takovému může dojít,“ uvedl mluvčí řetězce Tomáš Koukolíček. Ve zbytku poboček evidují počet zákazníků na prodejnách vyškolení zaměstnanci.
S tím, že vláda přišla s omezením počtu lidí v prodejnách narychlo, souhlasí i mluvčí řetězce Globus. „Jako dočasné řešení na středu 18. listopadu jsme zvolili omezení počtu nákupních vozíků dle výměry nákupní plochy daného hypermarketu,“ popsala mluvčí řetězce Lutfia Volfová a dodává, že od čtvrtka v prodejnách zavedou dlouhodobé řešení pomocí skenování počtu zákazníků.
„U všech vchodů budou po celou otevírací dobu přítomni pracovníci ostrahy s počítadly v mobilních zařízeních, počty zákazníků ze všech těchto zařízení se budou agregovat a zobrazovat zpět do mobilních zařízení pracovníkům u vchodů,“ vysvětluje Volfová. Globus také plánuje instalaci televizních obrazovek, které budou aktuální počet zákazníků ukazovat.
Před Vánoci bude hůř
Prodejny předpokládají, že v předvánočním období bude v obchodech tradičně více nakupujících. Proto kvůli aktuálním opatřením hrozí, že by se mohly tvořit fronty. „V případě, že se kapacita plochy naplní, nově příchozí budeme vpouštět dle počtu zákazníků, kteří hypermarket opustí,“ popisuje situaci Volfová. Podle ní by se mohla doba strávená ve frontě pohybovat kolem deseti až 15 minut. Odhad je však daný i tím, že Globus má prodejny s největší rozlohou v Česku.
Obchody ale doufají, že se vzniku front vyhnou. „V případě vzniku budou zaměstnanci hlídat dvoumetrové rozestupy,“ říká Mareček. Proto řetězce vylepují nálepky na podlahy, které ukazují doporučenou vzdálenost.
V některých prodejnách ale nálepky chybí, neboť s omezením počtu prodejci nepočítali a neměli jich dostatek. „Neměli jsme značky objednané. Dodavatelé nejsou schopni vytisknout takové množství nálepek,“ přiznal Mareček. Značky proto budou vylepovat postupně.
Oslovené řetězce uvedly, že zatím situaci zvládají. Podle Koukolíčka by v sobotu, kdy chodí nakupovat více lidí, mohly prodejny dosáhnout horní hranice počtu zákazníků, což by zapříčinilo vznik front. Problém může řešit posílení personálu na pokladnách, nebo to, že lidé nebudou chodit na nákupy ve dvojicích.