Hlavní obsah

Nové logo má označovat pravé italské potraviny. Podmínky jeho udělování ale zemi rozdělují

Nové logo má odlišit pravé italské výrobky od napodobenin.Video: Barbora Kalátová

Pro italskou vládu se to zdálo jako recept na úspěch: Navrhněte oficiální logo pro „Vyrobeno v Itálii”, které bude znakem nejlepších potravin vyvážených ze země. Mezi výrobci se ale rozjela ostrá diskuse o tom, co vlastně znamená „skutečně italské".

Článek

Italská vláda chce v reakci na řadu výrobků, které těží z věhlasu italských potravin, označit skutečnou italskou produkci logem „Vyrobeno v Itálii". V regálech supermarketů po celém světě by pak logo ve tvaru hvězdy odlišovalo pravé italské sýry, šunku, těstoviny nebo víno od těch potravin, které se italsky jen tváří. Mezi ty patří například parmazán vyrobený na Novém Zélandu nebo prosecco z Brazílie.

Nápad rozdělil potravinářský průmysl

V Římě ale zjistili, že tento na první pohled jednoduchý plán nebude tak snadné realizovat. Namísto toho, aby se italský potravinářský průmysl sjednotil proti společnému nepříteli - rádoby italským potravinám, které přes Apeninský poloostrov ve skutečnosti nikdy neputovaly - přinesl návrh ostré rozpory.

Řada podnikatelů se rozčilovala nad tím, co ve skutečnosti znamená „italské”: Například zda by měla každá surovina použitá pro výrobu pocházet z Itálie. Podle ministerstva průmyslu by tak mohl celý projekt úplně zkrachovat.

Konečné rozhodnutí ale zatím nepadlo, uvedl jeden ze zástupců ministerstva průmyslu, který na projektu pracuje. Podle něj bude nápad platit pouze tehdy, pokud bude „plně vyhovovat požadavkům producentů”. Dodal také, že průmysl se rozdělil na několik skupin s rozdílnými názory.

Jedni tvrdí, že produkty by měly být vyrobeny ze surovin, které rovněž pochází z Itálie. Druzí by raději méně přísná pravidla. Společně by se ale mohli shodnout alespoň na tom, že zahraniční rivalové neprávem vydělávají na italských napodobeninách.

Díky logu by si Italové polepšili

Ministerstvo přišlo s projektem koncem loňského roku. V březnu pak zahájilo konzultace s některými výrobci, kteří si na plán stěžovali. Podle italské potravinářské lobby by logo zaručující italský původ potravin umožnilo vývozcům získat zhruba 60 miliard eur z celosvětových ročních prodejů zahraničních napodobenin. A marketingoví experti souhlasí.

Související témata:

Doporučované