Článek
Nové lavičky rozdělené několika trojúhelníkovými překážkami začali v Ostravě montovat do zastávek městské hromadné dopravy. Opatření má znemožnit lidem bez domova, aby na nich polehávali a pospávali. Nově je na upravených lavicích možné pouze sedět. „Důvodem instalace překážek na lavičkách tramvajových nástupišť je zabránit bezdomovcům či jiným nepřizpůsobivým občanům v ‚obývání‘ přístřešku, tedy v činnosti, kdy si občan bez ohledu na okolí zabere celou plochu lavičky nástupiště na celý den nebo noc, pospává na ní, znečišťuje ji samotnou i okolí přístřešku,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Hřivnáč Rycková.
Podle ní se podnik inspiroval „u renomovaných firem v oblasti železničního stavitelství, například firmy Železniční Průmyslová Stavební Výroba Holding a městského mobiliáře – mmcité – které řeší podobnou problematiku a mají v tomto oboru dlouhodobé zkušenosti“.
Přepážky dopravní podnik vyrábí sám a ve vlastní režii. „V první etapě byly úpravy laviček provedeny na nejvíce exponovaných místech tramvajové sítě. V dalších etapách budeme toto řešení postupně aplikovat na všechna další nástupiště v majetku Dopravního podniku Ostrava,“ dodala Hřivnáč Rycková.
Tomáš Hruška, ředitel ostravské Armády spásy, ale míní, že nejde o nejšťastnější řešení. „Podle mého názoru to není správná cesta,“ říká šéf organizace, která v Ostravě pomáhá více než šesti stovkám bezdomovců. „K řešení situace lidí bez domova by bylo mnohem lepší peníze investované do laviček poskytnout například nízkoprahovému centru, kam bezdomovci docházejí, na prodloužení otevírací doby. Pokud bychom mohli najmout personál, mohlo by fungovat i v neděli,“ dodal Hruška.
Přiznává, že si nedělá iluze o tom, že by pak všichni bezdomovci do jednoho začali nízkoprahové zařízení navštěvovat. „Ale pomoci by to mohlo. Principiálně si myslím, že znepohodlňovat život komukoli není řešení,“ podotkl Hruška.
Ostrava není první město, které se rozhodlo bezdomovcům znepříjemnit spaní na lavičkách. Již před šesti roky se podobné zábrany objevily na lavičkách před hlavním nádražím v Brně.
Jak ale upozorňuje spolek Architekti bez hranic, který se zabývá i problematikou bezdomovectví a veřejného prostoru, vytlačení lidí bez domova z určité lokality nic neřeší. „Zavíráním očí před tímto společenským problémem, jeho represí či přímo vymísťováním některých skupin obyvatel z určitých částí veřejného prostoru se bezdomovectví nevyřeší. Jen se posune jinam, odsune na pozdější dobu nebo se zvětší,“ konstatují Architekti bez hranic.
Do Česka přišla v tomto ohledu inspirace za zahraničí. Asi nejznámějším příkladem je anglický Bournemouth, kde na městské lavičky nainstalovali speciální ocelové zábrany, které – podobně jako ty tuzemské – znemožňují si na ně lehnout. U obyvatel ale opatření nevzbudilo nadšení. Jak napsal server The Independent, charitativní organizace označily krok města za nehumánní a nepřátelský.
Kritizované řešení z anglického Bournemouthu, ostravské překážky jsou výrazně menší a jsou na lavičce tři:
Big shout out to Bournemouth Bournemouth council for their latest Design Crime. This latest piece of hostile design is...
Zveřejnil(a) Stuart Semple dne Sobota 27. ledna 2018
„Kdyby se město zamyslelo nad tím, co dělá, tak může bezdomovcům pomoci pryč z ulic a tohle by nebylo potřeba. Proč nemohou peníze investovat právě na pomoc bezdomovcům?“ řekla v rozhovoru pro list The Independent Claire Matthewsová z charitativní organizace Hope for Food, která poskytuje lidem bez domova čtyřikrát týdně polévky.
Kde již jsou v Ostravě „antibezdomovecké“ lavičky:
• Náměstí republiky
• Krajský úřad
• Karolina
• Muglinovská
• Třebovice – OC
• Hlavní třída
• Dolní Vítkovice