Článek
V první fázi dvanáct soutěžících rozpracuje návrhy. Většina z nich je ze zahraničí, uvedla dnes v tiskové zprávě Zuzana Gregorová z brněnského magistrátu.
Mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž začala posledního srpna. Zadavatelem je Správa železnic a město. Kancelář architekta města Brna vyzvala přímo tři zahraniční architektonické ateliéry, které mají zkušenosti s velkými dopravními stavbami. „Jsou to tvůrci nádraží ve Vídni, Rotterdamu a Berlíně. Potěšilo mě, že všichni svou účast potvrdili. Laťka je nastavená opravdu vysoko a skýtá naději, že Brno bude mít nejmodernější nádraží v Evropě,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Porota posuzovala 46 žádostí. „Zasedání soutěžní poroty bylo formou on-line videokonference. Nad portfolii jsme diskutovali asi čtyři hodiny a hodnotili jsme je zejména s ohledem na komplexnost referenčních prací, respektování kontextu místa a důraz na trvalou udržitelnost řešení vzhledem k životnímu prostředí a veřejným prostranstvím,“ uvedl radní pro územní plánování a rozvoj města Filip Chvátal (KDU-ČSL). Z České republiky se do další fáze probojovala kancelář Pelčák a partner architekti a ateliér JIKA-CZ.
Předpokládané datum hodnocení první fáze je 4. a 5. března příštího roku. Následovat bude druhá fáze, do níž postoupí čtyři účastníci, kteří návrhy dopracují do větší podrobnosti. Porota by měla vítěze vybrat v červnu.
Soutěžící musí kromě jiného navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, podobu drážního tělesa a mostních konstrukcí, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly. Nesmí zapomenout ani na parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší.
Nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží. Bude umístěno na mostě ve výšce sedm metrů nad zemí. O poloze nádraží rozhodli v roce 2018 zastupitelé města i kraje. Stavba bude stát odhadem několik desítek miliard korun.