Hlavní obsah

Nová vláda převezme i projekt století po Havlíčkovi

Foto: vláda.cz

Česko by se mělo stát železniční křižovatkou. Nová vláda je pro.

Po končícím ministrovi Babišovy vlády zůstává plán, podle něhož se Česká republika stane evropskou křižovatkou vysokorychlostních tratí.

Článek

Končící ministr dopravy Karel Havlíček po sobě zanechal „projekt století“.

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Česko se podle něho do dvanácti let stane křižovatkou vysokorychlostních železničních tratí (VRT), po kterých budou rychlíky uhánět rychlostí 320 kilometrů v hodině. Nastupující vláda se k tomu hlásí. „Vrátíme Českou republiku na železniční mapu Evropy,“ zapsala v koaliční smlouvě.

Na plán přitakává i nastupující ministr dopravy Martin Kupka z ODS: „Považuji to za projekt, který země potřebuje,“ uvedl a na otázku, jestli v plánu bude něco měnit, odpověděl: „Trasu je třeba projednat se starosty okolních obcí, aby jim trať také něco přinesla a nevytvářela bariéry v krajině.“

Havlíčkův náměstek na Ministerstvu dopravy Jan Sechter přitom ohlásil, že „plánované tratě budou v provozu v letech 2030 až 2033“. Nepůjde pouze o často diskutovanou trasu Praha-Brno-Ostrava, která zkrátí cestu z hlavního města na východní konec republiky na jeden a půl hodiny. Začne se skutečně stavět v roce 2025 ve dvou úsecích, kde pokročila příprava nejdál, tedy na třicetikilometrovém úseku Praha-Poříčany a na sto kilometrech trati Přerov-Ostrava-státní hranice.

Ve stejném roce se však podle plánu rozjede výstavba vysokorychlostní linky Praha-Drážďany. Nebude výjimečná jenom tím, že dvěma tunely o délce až dvacet kilometrů překříží České středohoří a Krušné hory.

„Půjde o vůbec první rychlé spojení mezi východem a západem Evropy,“ upozorňuje náměstek Sechter. Připomíná, že první krok k přeshraničnímu projektu vznikl už v roce 2015 dohodou ministrů dopravy Dana Ťoka a Alexandera Dobrindta. Detaily dohodl Ťok o tři roky později se saským kolegou Martinem Duligem.

Nová trať je nezbytná, protože jediné kapacitní spojení Česka a Německa po dráze vede labským údolím rovněž do Drážďan. Dvoukolejná trať je však vytížená „na 120 procent“ a v úzkém údolí není možné přidat nové koleje.

Za čtyři roky se rovněž začne s vysokorychlostní tratí z Brna do Břeclavi, která se podle předběžných dohod s rakouskou stranou protáhne do Vídně. Síť doplní odbočka ze spojení Praha-Brno, která povede z Poříčan přes Hradec Králové a okolo Trutnova do Polska, kde se napojí na rychlou trať do Vratislavi a Varšavy.

„Naším plánem je zasíťovat Visegrád,“ vysvětluje Havlíčkův náměstek, proč Prahu s Varšavou spojí hned dvě vysokorychlostní železnice, první přes Ostravu, druhá přes Hradec Králové.

Česko se dohaduje o podobných projektech také s Maďarskem a Rumunskem, prozatím se nedaří jednat se Slovenskem.

Podle expertů Ministerstva dopravy nemusí být hlavním problémem peníze.

Je pravda, že stokilometrová trať do Drážďan se dvěma supertunely přijde podle odhadu Správy železnic v současných cenách na 143 miliard korun, u jiných spojení je však možné srazit cenu pod půl miliardy za kilometr. To je částka, kterou dnes například státu účtuje firma OHLA ŽS, a.s. za dvacetikilometrový úsek Votice-Sudoměřice, po kterém vlaky pojedou „jen“ dvousetkilometrovou rychlostí.

Při investicích do vysokorychlostních tratí budou Správě železnic příštích osm let radit odborníci z francouzské partnerské firmy SNCF Réseau. Metoda francouzského investora využívá předem připravené stavební moduly, které klade vedle sebe do krajiny podobně jako stavebnici Lego. To může snížit cenu a především zrychlit přípravu staveb, při které se nemusí znovu do detailu projektovat mosty či přeložky inženýrských sítí. Nový styl projektování a povolování staveb ještě musí podpořit nový zákon.

Investice do vysokorychlostních tratí se může stát důležitou součástí hospodářské politiky Green Deal. Přesunem osobní a hlavně nákladní dopravy ze silnic na koleje může Česko najednou dramaticky omezit produkci kysličníku uhličitého a dalších skleníkových plynů, jak požaduje Evropská unie v programu Fit for 55. Program předpokládá, že povolenky na vypouštění kysličníku uhličitého budou platit také národní distributoři pohonných hmot, jakým je české Čepro. Státní podnik ovšem o náklady na povolenky zvýší cenu benzínu dodávanou do čerpacích stanic.

„Z výstavby sítě vysokorychlostních tratí uděláme vládní prioritu. Rozšíříme současnou neúplnou koncepci VRT o další větve,“ potvrzují autoři programu nové vládní koalice, že Havlíčkův plán převezmou.

V textu jsme upřesnili název společnosti OHLA ŽS, a.s.

Doporučované