Článek
Končící ministr dopravy Karel Havlíček po sobě zanechal „projekt století“.
Článek si také můžete pustit v audioverzi.
Česko se podle něho do dvanácti let stane křižovatkou vysokorychlostních železničních tratí (VRT), po kterých budou rychlíky uhánět rychlostí 320 kilometrů v hodině. Nastupující vláda se k tomu hlásí. „Vrátíme Českou republiku na železniční mapu Evropy,“ zapsala v koaliční smlouvě.
Na plán přitakává i nastupující ministr dopravy Martin Kupka z ODS: „Považuji to za projekt, který země potřebuje,“ uvedl a na otázku, jestli v plánu bude něco měnit, odpověděl: „Trasu je třeba projednat se starosty okolních obcí, aby jim trať také něco přinesla a nevytvářela bariéry v krajině.“
Havlíčkův náměstek na Ministerstvu dopravy Jan Sechter přitom ohlásil, že „plánované tratě budou v provozu v letech 2030 až 2033“. Nepůjde pouze o často diskutovanou trasu Praha-Brno-Ostrava, která zkrátí cestu z hlavního města na východní konec republiky na jeden a půl hodiny. Začne se skutečně stavět v roce 2025 ve dvou úsecích, kde pokročila příprava nejdál, tedy na třicetikilometrovém úseku Praha-Poříčany a na sto kilometrech trati Přerov-Ostrava-státní hranice.
Ve stejném roce se však podle plánu rozjede výstavba vysokorychlostní linky Praha-Drážďany. Nebude výjimečná jenom tím, že dvěma tunely o délce až dvacet kilometrů překříží České středohoří a Krušné hory.
„Půjde o vůbec první rychlé spojení mezi východem a západem Evropy,“ upozorňuje náměstek Sechter. Připomíná, že první krok k přeshraničnímu projektu vznikl už v roce 2015 dohodou ministrů dopravy Dana Ťoka a Alexandera Dobrindta. Detaily dohodl Ťok o tři roky později se saským kolegou Martinem Duligem.
Nová trať je nezbytná, protože jediné kapacitní spojení Česka a Německa po dráze vede labským údolím rovněž do Drážďan. Dvoukolejná trať je však vytížená „na 120 procent“ a v úzkém údolí není možné přidat nové koleje.
Za čtyři roky se rovněž začne s vysokorychlostní tratí z Brna do Břeclavi, která se podle předběžných dohod s rakouskou stranou protáhne do Vídně. Síť doplní odbočka ze spojení Praha-Brno, která povede z Poříčan přes Hradec Králové a okolo Trutnova do Polska, kde se napojí na rychlou trať do Vratislavi a Varšavy.
„Naším plánem je zasíťovat Visegrád,“ vysvětluje Havlíčkův náměstek, proč Prahu s Varšavou spojí hned dvě vysokorychlostní železnice, první přes Ostravu, druhá přes Hradec Králové.
Česko se dohaduje o podobných projektech také s Maďarskem a Rumunskem, prozatím se nedaří jednat se Slovenskem.
Podle expertů Ministerstva dopravy nemusí být hlavním problémem peníze.
Je pravda, že stokilometrová trať do Drážďan se dvěma supertunely přijde podle odhadu Správy železnic v současných cenách na 143 miliard korun, u jiných spojení je však možné srazit cenu pod půl miliardy za kilometr. To je částka, kterou dnes například státu účtuje firma OHLA ŽS, a.s. za dvacetikilometrový úsek Votice-Sudoměřice, po kterém vlaky pojedou „jen“ dvousetkilometrovou rychlostí.
Při investicích do vysokorychlostních tratí budou Správě železnic příštích osm let radit odborníci z francouzské partnerské firmy SNCF Réseau. Metoda francouzského investora využívá předem připravené stavební moduly, které klade vedle sebe do krajiny podobně jako stavebnici Lego. To může snížit cenu a především zrychlit přípravu staveb, při které se nemusí znovu do detailu projektovat mosty či přeložky inženýrských sítí. Nový styl projektování a povolování staveb ještě musí podpořit nový zákon.
Investice do vysokorychlostních tratí se může stát důležitou součástí hospodářské politiky Green Deal. Přesunem osobní a hlavně nákladní dopravy ze silnic na koleje může Česko najednou dramaticky omezit produkci kysličníku uhličitého a dalších skleníkových plynů, jak požaduje Evropská unie v programu Fit for 55. Program předpokládá, že povolenky na vypouštění kysličníku uhličitého budou platit také národní distributoři pohonných hmot, jakým je české Čepro. Státní podnik ovšem o náklady na povolenky zvýší cenu benzínu dodávanou do čerpacích stanic.
„Z výstavby sítě vysokorychlostních tratí uděláme vládní prioritu. Rozšíříme současnou neúplnou koncepci VRT o další větve,“ potvrzují autoři programu nové vládní koalice, že Havlíčkův plán převezmou.
V textu jsme upřesnili název společnosti OHLA ŽS, a.s.