Článek
Zastupitelé Prahy dnes dostanou na stůl zprávu od náměstka primátorky Petra Dolínka o tom, jak spadla na začátku prosince lávka překlenující Vltavu mezi Císařským ostrovem a Trojou.
Nejde o závěr vyšetřování, ale zpráva shrnuje mimo jiné výsledky všech kontrol, takzvaných periodických měření, od roku 2014. Vyčísluje také náklady, které údržba lávky stála za posledních 19 let.
Zpráva od náměstka konstatuje, že poslední kontrola stavu lávky se uskutečnila v červnu tohoto roku, tedy pět měsíců před pádem. Lávku podle ní nebylo třeba zavírat, ale zároveň se v dokumentu uvádí, že kontrola nebyla úplná.
„Kontinuálním ani periodickým sledováním nosné konstrukce lávky nebyla dosud zjištěna významná indikace, která by vynutila výluku provozu lávky či jiná významná opatření. Lávku je možné nadále využívat ve stávajícím režimu. Postup degradace povrchových vrstev betonu nemá prozatím vliv na zatížitelnost,“ uvádí se v dokumentu.
Chyběla diagnostika výztuže
Poslední věta o kontrole však zní: „Je nutné doplnit diagnostický průzkum o sondy k předpínací výztuži.“
Soudní znalkyně pro mostní konstrukce Miloslava Pošvářová nad těmito větami považuje postup úřadů za špatný.
„Pokud se ve zprávě píše, že se měla udělat diagnostika, tak to evidentně nasvědčovalo tomu, že lana nejsou v pořádku možná už od povodní a že tedy všechna lana nejsou funkční. To znamená, že nad vodou se spáry měly otevřít a prohlédnout, zda nedochází ke korozi výztuže a jsou všechna lana funkční,“ komentuje zprávu Pošvářová.
Reakci primátorky Adriany Krnáčové a jejího náměstka Dolínka k novým konstatováním ve zprávě zjišťujeme.
Zpráva pro zastupitele také obsahuje vyčíslení nákladů na údržbu lávky od roku 1998. Celkový součet je 19 890 252 korun. I ten je podle soudní znalkyně Pošvářové na údržbu takové lávky, jakou byla stavba nad Vltavou, nízký.